Peguam sangkal propaganda Kelantan mundur

- Advertisement -
KUALA  KRAI: Disebalik agenda pembangunan yang sering dilaungkan BN, negeri Kelantan pula dimomokkan mundur, namun realiti dan statistik pencapaian menunjukkan sebaliknya.
 
Penyelia PAS Dun Guchil, Mohd Hilmi Abdullah berkata, sekiranya diukur dengan jumlah kuasa beli rakyat dan kehadiran kunjungan pelancong ke Kelantan, ia nyata mengatasi negeri lain.
 
“Jumlah kuasa jual beli yang berlaku (di Kelantan) pada tahun lepas RM300 juta dengan kehadiran tiga juta pengunjung. Di Perlis RM300 ribu sahaja, Terengganu RM3 juta sahaja.
 
“Maknanya walaupun kata kita (Kelantan) susah, insyaAllah rakyat pitih (wang) ada. Tiap-tiap hari kita (rakyat Kelantan) bayar GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan),” sindirnya ketika berceramah di Kampung Tualang, Guchil, di sini kelmarin.
 
Sedangkan katanya, BR1M yang diberi Kerajaan Persekutuan cuma sekali dapat, tetapi rakyat Kelantan membayar setiap hari ke kantung Pusat.
 
Sehubungan itu, beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (LUHAM) PAS Negeri Kelantan menyangkal propaganda kemunduran Kelantan dimainkan BN.
 
Antara bukti lain dikemukakannya ialah jumlah 212 firma guaman yang terdapat di negeri itu yang memiliki tidak kurang dua peguam dalam satu firma, bahkan terdapat hingga 20 peguam.
 
Jelasnya, jika Kelantan tidak membangun, sudah tentu para peguam juga ‘lari’ ke Kuala Lumpur kerana akan sukar menjalankan perkhidmatan mereka di negeri itu.
 
Bahkan sebaliknya ujar beliau, ramai peguam dari Kuala Lumpur turut membuka firma mereka di Kelantan. – HARAKAHDAILY 11/3/2018
- Advertisement -