Jamin Islam berdaulat: PAS boleh buat?

- Advertisement -

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata:

- Advertisement -

Sebenarnya PAS tidak pernah henti-henti memperjuangkan isu-isu rakyat ini. Bahkan kita bukan sebuah parti yang hanya menyatakan masalah-masalah. Masalah ekonomi sebagai contoh, kos sara hidup yang tinggi. Tapi kita mengemukakan solusi dan jalan penyelesaian kepada masalah-masalah itu.

“Di sinilah PAS telah awal mengeluarkan pandangan dan juga cadangan melalui Dokumen Hijau dan juga WINS yang telah kita sebut di dalamnya lebih kurang apakah cara dan kaedah untuk menyelesaikan isu-isu rakyat ini.

“Contoh yang terbarunya ialah isu indeks rasuah yang dikeluarkan oleh satu badan antarabangsa baru-baru ini yang meletakkan Malaysia di antara negara yang terburuk dari segi indeks rasuah di Rantau Asia.

“Walaupun ada pihak-pihak yang mempertikaikan indeks rasuah yang dikeluarkan ini, tetapi PAS melihat ia adalah satu isu yang sangat serius yang perlu diberikan perhatian oleh rakyat.

“Dan kita melihat penyelesaiannya tidak lain dan tidak bukan mestilah kembali kepada politik Islam. Politik yang ada asas halal haram, yang ada asas dosa pahala. Dan kita menunjukkan contoh apabila PAS mengambil asas politik Islam memerintah di Kelantan, kita berjaya menjadikan Kelantan satu model sebuah kerajaan yang bebas, yang tidak ada rasuah. Ini diakui sendiri oleh laporan Audit Negara walaupun kita tidak menafikan di sana ada kelemahan-kelemahannya. 

Ikuti teks transkrip dan suntingan dari ucapan beliau di Live Facebook Sinar Harian pagi tadi yang disiarkan di ruangan E-Harakah dengan melanggan eHarakah (Eksklusif Harakah). – HARAKAHDAILY 5/3/2018
- Advertisement -