Kita gajah dibelenggu besi di kaki

- Advertisement -

SAYA beberapa kali pernah masukkan foto kaki gajah terikat rantai ini. Orang tanya apa cuba saya maksudkan dari simbolik gajah berantai ini. Hari ini saya nak ceritakan apa yang terbakar dalam hati saya sekian lama. Saya lahir dan membesar di Kuala Terengganu. Saya dan rakan-rakan saya bersekolah di sini. Kami di Terengganu mendapat keputusan peperiksaan antara terbaik dalam negara.

- Advertisement -

Saya bersekolah di sekolah asrama penuh seperti juga mereka yang terpilih ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) yang terkenal di seluruh negara seperti Maktab Melayu Kuala Kangsar, STAR, SDAR, MTD, KTK, STF, KIK dan pelbagai sekolah sains seluruh negara.

Kami ada acara tahunan pertandingan antara SBP-SBP ini. Bahas, Sukan, Kuis Sains Matematik. Adakala kami mengatasi mereka, adakala kami diatasi. Kami punya daya saing dan tidak berani direndah-rendahkan orang. Mereka leka, kami potong mereka.

Kami masuk ke universiti pun sama. Anak Terengganu ramai jadi jagoan dalam pelbagai bidang. Saya bersama Wan Zainuddin (peguam kanan sekarang) dan Hj Ramli Nuh (bekas YB Umno) pernah satu pasukan debat di peringkat universiti. Kami jadi johan kalahkan pasukan negeri-negeri lain. Pemimpin Mahasiswa jika datang dari Terengganu dipandang, ‘lantang dan bekeng’, tegas, berprinsip. Gerakan Mahasiswa dilihat berbisa.

Kami membesar dalam keadaan mengetahui bahawa Terengganu bukanlah ‘basat tere‘, papa kedana tak ada apa apa. Kami tahu Terengganu kaya-raya. Dalam perut bumi, atas permukaan bumi, dalam sungai, dalam laut. Serba-serbi Allah kurnia.

Tun Mahathir tulis Terengganu penyumbang terbesar petroleum negara. Tapi dia suruh semua yang nak berurusan industri petroleum pergi Kuala Lumpur, KLCC, Dayabumi. Ratusan kapal dalam industri petroleum datang dari Johor, Singapura, Lumut, Port Kelang, Pulau Pinang. Yang kaya raya logistik cari gali petroleum adalah Sapura Kencana, Mokhzani Mahathir. Yang kaya raya berdagang petrol, diesel, kerosene adalah Petron Mirzan Mahathir.

Mana ada taikun industri petroleum dari Terengganu. Sikit-sikit celah gigi adalah! Kita Gergasi Besar yang terantai oleh skim aturan politik yang merugikan diri. Ditambah pemimpin dipilih rakyat Terengganu dari kalangan yang kononnya terpilih hok paling bagus dalam Umno jelas sifatnya berjiwa ‘hamba’ yang taat mengkhinzir buta terhadap apa-apa yang diputuskan berkaitan ehwal harta hatta kedaulatan Negeri Terengganu oleh kepala mereka di Umno pusat.

Tiada pemimpin Umno Terengganu yang punya gigi di kalangan pemimpin teratas Umno. Jauh sekali dalam BN. Yang ada dilantik untuk sekadar penyeri pemenuh kuota ‘wat lawo‘ sahaja. Tajinya tiada. Orang agih peruntukan pembangunan tak setimpal pengorbanan Terengganu serahkan hak petroleum. Sebanyak 5 peratus royalti mula-mula dikawal pusat.

Zaman Tun Mahathir wang royalti diarah belanja untuk Perwaja Steel. Buka kilang billion ringgit di Gurun Kedah. Angkut billet besi dari Terengganu melalui Lebuh Raya Timur Barat hantar ke Gurun. Berpuluh treler berat setiap hari. Sampai Samy Vellu pening lebuh raya Jeli Grik asyik runtuh.

Kemudian episod royalti petroleum dinafikan bayaran kepada kerajaan negeri oleh kotornya amalan diskriminasi politik Umno sehingga mungkir perjanjian. Wang Ehsan dikawal Umno. Kena lalui meja Tan Sri Shamsudin Hitam di Treasury. Kena pohon minta sedekah. Selanjutnya dijenamakan sebagai Dana Khas. Hinggalah zaman Razif jadi MB, kenyataan “Tiada minyak di Terengganu” berani diungkapkan tanpa sikit habuk pun bantahan dari Umno Terengganu. Celaka sungguh.

Kita ada pelabuhan antara paling dalam di Teluk Kalong Kemaman. Ada pakar pelabuhan berbisik, sayang sungguh mengapa ditimbus begitu luas, kalau tidak bakal jadi tumpuan dunia. Pelabuhan Kemaman yang ada pernah diletak di bawah Kuantan Port Konsortium yang memiliki pelabuhan Kuantan. Sudahnya pelabuhan Kuantan segar bermaya, pelabuhan Kemaman setakat ada-ada saja.

Seluruh Pantai Timur Semenanjung, industri pembinaan dan pembaikan kapal moden sudah sedia maju di Kuala Terengganu. Tapi yang dihargai dan diberi publisiti adalah cuma industri bot tradisional kayu yang penuh estetik dan eksotik. “Bot Terengganu bina tak pakai paku, tak pakai skru! Kita pakai pasak saja, hebat!”. Dalam industri kapal komersil hari ini, siapa peduli paku atau pasak? Yang penting ‘fitness for purpose‘. Kesesuaian untuk tujuan apa ia dibina.

Orang luar hargai kita. Tapi orang kita, tak hargai aset yang ada di kalangan kita. Tenaga kepakaran yang ramai berhijrah merata sampai Singapura dan Timur Tengah. Yang lebih malang, pakar eletrikal, pakar kemasan dalam paip akhirnya tukar profesion. Jual nasi bajet pun ada. Nelayan kita paling ramai bilangan di Malaysia. Tapi miskin. Penghasilan ikan tak munasabah dengan bilangan nelayan.

Saya teringat laporan Ketua Audit Negara berkenaan bagaimana duit petroleum Terengganu digunakan lebih RM100 juta untuk bina rumah rakyat dalam Negeri Terengganu, yang peliknya belanja lebih RM700 juta untuk bina rumah di negeri-negeri lain luar dari Terengganu.

Kontraktor Melayu pun paling ramai di Malaysia. Sebab itu begitu lama Presiden Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia datang dari Terengganu. Tapi mana ada kontraktor yang besar yang gah melaksanakan projek di Terengganu? Hari ini kalau ada projek, orang duduk bercakap, lepas dapat dekat liziz, liziz lagi. Lepas tu barulah dapat dekat syarikat lain, proksi liziz lagi! Itu jadi buah mulut kalangan kontraktor.

Mungkin jika ada senarai panjang anugerah projek di Terengganu, nilai, nama kontraktor, kita boleh telitikan satu persatu, soheh atau tidak. Sekarang perhatikan pembinaan 50,000 unit rumah rakyat PRIMA yang diumumkan MB Terengganu. Belum apa-apa sudah umumkan beri peluang kepada syarikat berpangkalan di Beijing China untuk bina. “Jika berjaya disempurnakan, kesemua rumah PRIMA akan dibina oleh mereka” ujar MB Terengganu pada tahun 2015.

Gergasi dari Negara China ini tak buang masa. Buka kilang keluarkan komponen pasang siap IBS secara besar-besaran di Hulu Terengganu. Adalah penyusunan korporatnya agar tak nampak sangat ‘beri saja-saja’ kepada kontraktor asing. Tapi moral of the story adalah sama. Beruk di hutan disusukan. Anak sendiri mati kelaparan.

Macamlah tiada orang Terengganu yang pandai bina rumah setingkat dua. Ia bukan kondominium, bukan apartment. Sayang sungguh Negeri Terengganu. Kita kaya, ramai orang pandai-pandai, tapi rakyat pilih mereka yang tidak selayaknya menjaga kepentingan rakyat dan negeri. Sedangkan orang Terengganu dihormati dan berposisi selayaknya dalam PAS dan Gagasan Sejahtera.

Presiden PAS jadi antara tokoh terpenting dalam dunia Islam Antarabangsa. Punya pengaruh yang boleh menarik rangkaian perekonomian Islam Dunia ke Malaysia dengan dukungan Gerakan Islam seluruh dunia. Punya hubungan Institusi-institusi Pengajian Tinggi dunia. Kita gajah yang kaki kita terbelenggu rantai besi. Putuskan ikatan. Kita akan bergerak gagah menggegarkan dunia.

HJ AHMAD AMZAD HASHIM
26hb Februari 2018 – HARAKAHDAILY 26/2/2018

- Advertisement -