Ustaz Khalil berbicara mengenai kaum Cina

- Advertisement -

SAYA dengan masyarakat Cina ini ada sejarah yang menariklah. Moyang saya dulu masa perang dunia yang kedua, masa itu ada dua orang warga Cina yang terdampar di pantai kampung saya kampung Rusila, jadi moyang saya pergi selamatkan mereka dan sembunyikan mereka di dalam hutan dekat dengan kampung Rusila itulah. Jadi masa itu tentera Jepun mari cari, jadi tak jumpalah bila moyang saya sembunyikan mereka berdua. Dan selepas daripada itu, moyang saya ambil mereka ini sebagai anak angkat.

- Advertisement -

Untuk pengetahuan semua memang dalam keluarga saya ada bangsa Cina. Adik saya Yusuf, isterinya ialah bangsa Cina. PAS sangat terbuka dengan semua bangsa, kaum dan penganut ugama. Itu boleh lihat dan boleh saksikan dalam ceramah, dalam penulisan-penulisan daripada pimpinan PAS. Bahkan kita buktikan dalam pemerintahan yang dipimpin oleh PAS di Negeri Kelantan, di Negeri Terengganu, di Negeri Kedah satu ketika dulu, di Negeri Selangor sendiri.

PAS adalah sebuah parti yang menjadi salah satu daripada tonggak dalam pembinaan negara kita ini selepas kita mencapai kemerdekaan. Dan kita menerima kepelbagaian kaum dan bangsa di atas semangat kemerdekaan yang kita capaikan itu. Antara mesej yang dibawa oleh PAS ialah:

أَسْلِمْ تَسْلَمْ

Terima Islam nescaya selamat

Mesej ini bukan bererti kita memaksa penganut bukan Islam untuk memeluk Islam, tidak. Tetapi mesej ini ialah kita bawa kepada penganut bukan Islam untuk menerima Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Saya membayang dan mengimpikan jika sekiranya Malaysia ini diberikan peluang kepada PAS untuk mentadbir dan mengurusnya ialah sebuah Malaysia yang sejahtera berasaskan kepada konsep Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

Saya mewakili Dewan Pemuda PAS Malaysia ingin mengucapkan kepada saudara-saudara, rakan-rakan bangsa Cina di dalam negara kita ini Selamat Tahun Baru Cina, Gong Xi Fa Cai.

 

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI

Ketua Pemuda

Dewan Pemuda PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 16/2/2018

- Advertisement -