Rasuah antara kezaliman paling dahsyat – PAS SABAH

- Advertisement -

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) Negeri Sabah melahirkan rasa kesal yang teramat sangat atas kes rasuah yang semakin menjadi-jadi dalam pentadbiran negara.

- Advertisement -

Kes terbaru  yang sedang disiasat melibatkan Jabatan Keretapi Negeri Sabah (JKNS) merupakan satu lagi kes melibatkan kemudahan asas rakyat.

PAS Sabah menyedari bahawa sebahagian masyarakat di luar bandar khususnya perjalanan di antara Beaufort dengan Tenom amat bergantung pada pengangkutan kereta api.

Sebahagian penduduk di antara dua daerah ini memasarkan hasil pertanian mereka ataupun pergi mendapatkan barangan dan perkhidmatan menggunakan kereta api kerana hanya kereta api sahaja yang melalui kawasan ini.

Sebab itulah PAS menganggap rasuah sebagai satu kezaliman yang paling besar. Rasuah menyebabkan rakyat terus menderita.

Dana yang sepatutnya digunakan untuk menaik taraf sistem pengangkutan dan penyelenggaraan tidak sampai kepada rakyat. Manakala orang-orang tertentu terus menjadi lebih kaya.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) harus meningkatkan usaha membasmi rasuah. Ini kerana kita melihat seolah-olah rasuah sudah menjadi darah daging orang-orang tertentu.

Sebab itu jugalah Islam mengharamkan pemberian dan penerimaan rasuah kerana rasuah boleh merosakkan sistem yang sudah dibangunkan dengan baik.

Pasti yang menjadi mangsa adalah rakyat biasa. Mereka ini akan terus menggunakan perkhidmatan setakat yang ada. 

MOHD AMINUDDIN ALING
Pesuruhjaya PAS Sabah
5 Februari 2018
HARAKAHDAILY 5/2/2018

- Advertisement -