Analisis undi pun orang PAN nak berbohong

- Advertisement -
Analisis undi pun orang PAN nak bohong
 
MEMBACA tajuk artikel Zulkifli Sulong “Pengundi senyap tidak akan undi PAS dalam PRU14” dalam The Malaysian Insight jelas mengambarkan ianya artikel sampah yang penuh halusinasi dan pembohongan.
 
Nama pun ‘Pengundi Senyap’ atau ‘Silent Voter’…macam mana Zulkifli dan macai PAN yang kononnya pengkaji politik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali boleh membuat kesimpulan bahawa pengundi senyap ini tidak undi PAS.
 
Kalau yang bercakap dan bising, kata tak undi PAS tu…itu bukan ‘Pengundi Senyap’ namanya. Pengundi Senyap ini siapa pun tak tahu apa yang mereka akan pangkah masa PRU, sebab mereka senyap.
 
Fakta Mazlan bahawa 35 peratus ahli PAS telah keluar parti menyertai PAN juga satu pembohongan dan tidak berfakta. Jika ikut fakta Mazlan ni, sepatutnya dah 350,000 ahli PAS masuk PAN dari lebih satu juta ahli yang ada sekarang.
 
Hakikatnya, sehingga kini PAN masih gagal menyatakan jumlah sebenar keahlian mereka. Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub, sebelum ini mendakwa bahawa PAN berjaya mengumpulkan sekitar 80,000  ahli. Ini pun tiada bukti yang pasti. Setiausaha PAN pun tak boleh sahkan. Kalau pun betul 80,000, jumlah tu masih jauh dari anggaran Mazlan sebanyak 350,000.
 
Sebagai pensyarah, Mazlan sepatutnya mengunakan data-data yang lebih berintegriti sebelum membuat hipotesis bukan berdasarkan andaian semata-mata kerana itu adalah satu pengkhianatan kepada title ‘Drr yang dimilikinya. Malulah seorang yang ada PhD membuat hipotesis berdasarkan maklumat yang tidak sah dan mungkin masa dia buat tesis PhD pun banyak menipu dan tidak guna kaedah yang betul dalam membuat hipotesis. Kalau macam tu, sama sahaja nilai PhD tu dengan orang yang beli sijil PhD sahaja.
 
Memang tidak dinafikan bahawa ada ahli PAS yang keluar parti dan masuk PAN tapi tidaklah seramai yang mereka dakwa. Dan pendaftaran keahlian baru PAS pun cukup ramai sejak 2015.
 
Tahun 2015 : 41,431
Tahun 2016 : 23,559
Tahun 2017 : 41,813
 
Jumlah di atas sudah lebih dari jumlah pendaftaran keahlian PAN seperti yang didakwa oleh Salahuddin. Itu belum kira pertambahan keahlian Dewan Himpunan Penyokong PAS lagi.
 
Pengundi Senyap kini memerhati sikap-sikap orang politik dan diharapkan, kurang-kuranglah tunjukkan statistik yang berdasarkan andaian ini. Cakap biar ada fakta.
 
Selain itu, Pengundi Senyap ni bukan buta. Mereka boleh lihat beza jumlah kerusi yang PAS bertanding,130 kerusi berbanding PAN 27 kerusi sahaja. Macam mana mereka nak undi PAN kalau PAN bertanding 27 kerusi sahaja.
 
Ahli PAS tidak akan undi DAP sebab parti itu tolak Islam dan jelas sekular. Ahli PAS juga tak akan undi PPBM sebab parti itu juga sekular di bawah Mahathir, malah parti itu juga banyak masalah dalaman dan calon-calon mereka majoriti adalah bekas-bekas ahli Umno yang tidak dikenali dan entah dari mana mereka kutip.
 
Ahli PAS mungkin memilih PKR, tapi jika calon PAS bertanding melawan PKR pastilah mereka akan undi PAS kerana pemimpin PKR juga telah khianati perjuangan Reformasi 1998 dan mencium kaki Mahathir yang dulunya mereka kata nak heret ke mahkamah. PKR juga bersama-sama DAP menjulang sekularisma dan LGBT.
 
Terpulang pada pengundi senyap nak undi siapa, tapi kalau ahli PAS Insya-Allah mereka lebih bijak dalam memilih siapa yang sepatutnya diundi. Dan PAS tidak pernah takut untuk bertanding 3 penjuru dengan PAN dan Umno. 27 kerusi???..silakan…PAS sudah sedia.
 
Dan jika PAS bertemu 3 penjuru dengan PPBM dan Umno, yang banyak pecah undi adalah Umno kerana orang Umno pergi kepada PPBM sebahagiannya. Jadi teori undi PAS pecah tu tak berapa tepat.
 
Insya-Allah, semua jentera pilihan raya PAS sudah bersedia dan kempen-kempen juga sudah berjalan. Kita merancang, Allah merancang dan kita redha dengan apa yang Allah rancang. -HARAKAHDAILY 31/1/2018
 
HERMAN SAMSUDEEN
Kuala Lumpur
- Advertisement -