Syabas! Felda dapat balik tanah

- Advertisement -

SYABAS buat Tan Sri Shahrir Samad dan tahniah buat Felda kerana dapat balik tanah di Jalan Semarak tanpa membayar sesen tebus milik.

- Advertisement -

Syarikat yang beroleh milik secara tersembunyi itu memulangkan balik tanah itu bunyi tanpa mengambil apa-apa bayaran dari Felda.

Cara mana syarikat itu mendapatkan hak milik belum didedahkan kepada umum.

Apakah ia menggunakan kepintarannya mendapatkan hak milik dari pihak yang berkuasa atas Felda atau ia disuruh beli oleh Felda belum terbongkar. Dan lambat laun ia akan dibongkar jua kelak.

Bukanlah mudah tuan punya tanah untuk mendapatkan semula hak milik yang sudah terlepas baik pindah milik itu dulu dilakukan secara halal atau tidak.

Tuan tanah terpaksa menggunakan proses undang-undang. Kena buktikan dulu ia dibuat secara tidak sah. Pembeli pula mesti membuktikan ia diperolehnya secara sah. Kes sebesar itu sekalipun akhir akan dipulangkan kepada tuan asal, akan mengambil masa yang lama dan Felda mungkin terpaksa menggunakan perbelanjaan yang banyak.

Syarikat terlibat tentunya tidak dapat hak milik itu sescara percuma. Tentulah berbayar sama ada membelinya secara sah atau tidak. Dan Felda dikatakan tidak dapat sesen pun atas tanah yang orang lain jual itu.

Alaska asalnya wilayah dalam kedaulatan Rusia. Ia telah dijual kepada Amerika dan kini berada dalam kedaulatan Amerika. Wilayah itu adalah kepunyaan rakyat Rusia. Bangsawannya telah menjualnya kepada negara asing tentunya tidak diredha oleh rakyatnya.

Sekalipun rakyat sebagai tuan punya wilayah tidak setuju, Tzar yang yang dipinjamkan kuasa oleh rakyat tidak dapat berbuat apa untuk mendapatkan balik wilayah itu. Rakyat bagi kuasa untuk mentadbir dan menjaga kedaulatannya, bukan memberi kuasa untuk menjualnya. Kerana penjualan iu sah, bangsa Rusia tidak dapat balik wilayah itu.

Akan tetapi Felda dengan mudah dapat balik tanahnya dipercayai bukan pemidahan milik sah atau tidak sah, rakyat bangun serentak menuntut balik tanahnya.

Raja Felda, Sang Najib boleh payah jika hak milik Felda iu tidak dipulangkan. Kuasa politiklah yang memungkin tanah Felda itu dapat balik secara percuma.

Seperti King’s House, kediaman rasmi Pesuruhjaya British di Kuala Lumpur. Ia dikenali sebagai Carkausa adalah hadiah Tunku Abdul Rahman Putra kepada British atas jasanya memberi kemerdekaan begitu mudah kepada Tanah Melayu. Secara tekniknya hadiah itu sah, Anwar Ibrahim yang baru jadi Ketua Pemuda UMNO tidak setuju harta rakyat disedekah kepada penjajah British.

Pemuda UMNO menuntut kedaulatan atas bangun dan hartanah bangsa. Dari segi undang-undang hadiah itu sah tetapi British tidak mahu hubungan diplomasi terjejas, Ia menyerahkan balik hartanah itu.

Shahrir yang diberi kuasa untuk membersihkan segala kekusutan dalam Felda, terserempak dengan kejadian tanah Felda di Jalan Semarak sudah lebuh, hak milik sudah diambil oleh orang lain.

Semua terkejut atas kecurian hak milik itu. Didedahkannya kepada media, ia hendak balik tanah. Dia tidak sebut akan tindakan yang hendak diambil kecuali berfakta, Felda hendak balik hah miliknya tanpa sebarang bayaran.

Segeralah tuntutan Shahrir itu tular.

Ia dipercayai menusuk kalbu syarikat yang mengambil milik Felda itu. Ia pun susah menghadapi asap marah orang ramai ataas kejadian itu. Maka dipulangnya tanah sekalipun ia terelepas peluang memiliki harta bernilai 270 juta.

Bila tanah dipulangkan, tuan kompeni itu tentu tidak ditanya lagi di kubur bila dia mati kelak. – HARAKAHDAILY 17/1/2018

- Advertisement -