Haramkan penyegar udara dan wangian di tempat awam

- Advertisement -

PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa untuk memasyhurkan undang-undang untuk mengharamkan penggunaan wangian di tempat-tempat awam kerana ia adalah berbahaya kepada kesihatan. Pengharaman itu harus merangkumi penggunaan penyegar udara dan minyak wangi.

- Advertisement -

Didorong oleh iklan yang mempromosikan persekitaran wangi sebagai bersih dan sihat, ia adalah perkara biasa untuk mencari penyegar udara yang digunakan di tempat-tempat awam seperti di lapangan terbang, restoran, pusat membeli-belah, bilik mesyuarat dan dewan bankuet. Walaupun populariti mereka, terdapat kebimbangan bahawa produk-produk ini meningkatkan pencemaran udara dalaman dan menimbulkan kesihatan risiko, terutamanya dengan pendedahan jangka panjang.

Menurut Amerika Syarikat Academy of Sciences, 95% daripada bahan kimia yang digunakan dalam wangian adalah sebatian sintetik yang diperolehi daripada petroleum. Ia termasuk toksin dikenali mampu menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran pusat gangguan sistem saraf dan reaksi alahan.

penyegar udara boleh menggunakan bahan kimia yang dipanggil phthalates yang boleh menyebabkan keabnormalan hormon, kecacatan kelahiran, dan masalah pembiakan.

Phthalates (sekumpulan plasticers toksik) digunakan dalam penyegar udara untuk membubarkan dan membawa bau wangian. Penggunaan penyegar udara melepaskan phthalates ke udara. Mereka kemudiannya boleh disedut, atau zarah aerosol boleh mendarat di atas kulit dan menjadi diserap. Sebaik sahaja bahan kimia ini masuk ke dalam aliran darah, mereka boleh mengubah tahap hormon dan menyebabkan masalah kesihatan.

Kajian haiwan yang banyak telah mengaitkan pendedahan pranatal untuk phthalates tertentu dengan penurunan testosteron, kecacatan kemaluan, dan pengeluaran sperma dikurangkan.

Bagi manusia, phthalates dikaitkan dengan perubahan hormon, kualiti air mani berkurangan, dan perubahan pembangunan kemaluan. Pendedahan Phthalate dalam persekitaran dalaman juga telah dikaitkan dengan gejala alahan dan lelah. Sebagai tiada keperluan pelabelan malah produk “asli” boleh mengandungi bahan kimia toksik, ia adalah hampir mustahil untuk pengguna purata tahu yang produk boleh menimbulkan risiko.

Selain phthalates, penyegar udara melepaskan organik meruap sebatian (VOC) ke udara. VOC bertukar menjadi wap atau gas mudah pada suhu bilik dan diketahui menyebabkan masalah kesihatan. Pencemar menengah juga terbentuk apabila bahan kimia produk yang bergabung dengan ozon di dalam udara.

Kajian telah menunjukkan bahawa, kurang daripada 10 % daripada semua bahan-bahan yang tidak menentu biasanya dinyatakan pada label penyegar udara atau lembaran data keselamatan bahan. Penyegar udara adalah sumber utama sebatian organik meruap menyebabkan pencemaran udara dalaman.

penyegar udara adalah pencemar udara. Mereka tidak ‘membersihkan’ udara sekeliling dan mereka juga tidak menambah wangian ‘semula jadi’. Sebahagian daripada penyegar udara walaupun kot saluran hidung dengan sebuah filem berminyak atau dengan melepaskan agen saraf-pemati untuk menenggelamkan ia berbau.

Walaupun apa yang dipanggil udara hijau dan organik penyegar boleh mengeluarkan bahan pencemar udara yang berbahaya. Bahan-bahan penyegar udara adalah sebahagian besarnya tidak diketahui dan tidak didedahkan, kerana perlindungan intelek yang membolehkan syarikat-syarikat untuk menyembunyikan rumusan mereka.

kecederaan yang tidak disengajakan juga telah dilaporkan dengan ini produk, termasuk kebakaran apabila penyegar udara mudah terbakar telah dinyalakan oleh api berhampiran.

Pengguna harus mempunyai hak untuk membersihkan udara , mereka tidak patut dikenakan untuk bernafas dalam udara yang tercemar dengan wangian tiruan dan bahan kimia toksik lain Pada masa ini ada undang-undang untuk mengharamkan merokok di tempat awam, undang-undang yang sama perlu digunakan sebagai minyak wangi tiruan yang terkandung. bahan kimia yang sama seperti dalam rokok asap. Pengguna harus mengelak daripada menggunakan penyegar udara terutamanya di tempat-tempat di mana terdapat kanak-kanak atau wanita hamil.

Selain penyegar udara, bau tiruan di khalayak ramai tempat adalah suatu kacau ganggu sebagai individu yang mempunyai alahan dan sensitiviti kimia tidak dapat pergi ke tempat-tempat seperti pawagam dan pusat membeli-belah. Individu yang memakai wangian mahu dilihat dan akhirnya memberi sakit kepala atau migrain kepada orang-orang di sekeliling mereka. seperti dalam kes tembakau, bernafas minyak wangi orang lain bukan pilihan kerana ia adalah mustahil untuk mengelakkan wangian toksik di udara.

bahaya sama bersembunyi di dalam pelbagai produk pengguna beraroma seperti sabun syampu, produk bayi, deodoran, aftershave, cermin solek, produk dobi, pencuci rumah, lilin dan mainan.

pengguna sementara itu adalah dinasihatkan supaya:
a.Mengelakkan penggunaan penyegar udara kerana mereka adalah bahan pencemar yang topeng udara yang tidak berkualiti dan menjadi lebih teruk ia.
b.Produk .Pilih tanpa wangian ditambah untuk mengurangkan pendedahan kepada bahan kimia toksik.
c.Membaca label bahan untuk memeriksa sama ada ia mengandungi wangian dan juga produk yang diiklankan sebagai “unscented” atau “haruman” mungkin mengandungi VOC.

Memandangkan bahaya yang berkaitan dengan wangian , Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa untuk memasyhurkan undang-undang untuk mengharamkan penggunaan penyegar udara dan wangian di tempat-tempat awam.

Wangian yang diketahui mengandungi bahan kimia yang berbahaya ini akan menjadi satu cara untuk mengurangkan pendedahan bahan kimia toksik kepada pengguna. – HARAKAHDAILY 17/1/2018

- Advertisement -