Melayu susah, diikat sejak zaman Umno-Mahathir

- Advertisement -
BUDAYA dan nilai hidup yang dipegang masyarakat Melayu di negara ini menyebabkan kaum Melayu ketinggalan, kata Dr Mahathir.
 
Orang Melayu hidup selama 22 tahun di bawah Mahathir. Hasil dari didikan Mahathir selama tempoh itu, biasa kita jumpa dalam masyarakat senario sebegini: 
 
Bila kita bangkitkan hal keperitan hidup rakyat, pengundi tegar Umno tanya, berapa peratus rakyat Malaysia makan rumput dan pasir? 
 
Inilah antara punca Umno masih kekal. Ramai lagi yang tunggu susah sampai makan rumput maka baru nak berhenti sokong Umno. Nasib baik sungguh kamu Umno! Siapa yang didik semua ini kalau bukan Mahathir.
 
Bila kita cerita hal harga barang naik, mereka jawab, walaupun mahal nasib baik barang ada. Apa akan jadi kalau barang-barang tak ada? Yang jawab ini adalah pengundi tegar parti yang pernah dipimpin Mahathir.
 
Seorang tukang kebun sekolah rendah tempat saya belajar dulu berlagak macam guru besar kerana dia adalah seorang ketua cawangan parti Mahathir dulu. Siapa yang ajar dia bersikap begitu?
 
Ayah saya yang nak tandatangan borang sekolah anak dengan JKKK, siap kena tadah telinga dulu padahal ayah saya Melayu. Bukan nak minta duit pun. JKKK juga adalah seorang Melayu ketua cawangan parti Mahathir dulu.
 
Orang kampung pesawah padi zaman Mahathir yang tak menyokong parti Mahathir, jangan mimpi nak tengok baja subsidi padahal baja diperlukan untuk padi. Pesawah ini pun orang Melayu.
 
Zaman Mahathir, negeri-negeri majoriti Melayu Islam tak dapat pertambahan kerusi kerana bimbangkan perkembangan pengaruh PAS. Contohnya, Terengganu hanya ada 8 kerusi parlimen sahaja. Siapa punya angkara kalau bukan Mahathir sehingga suara orang Melayu semakin berkurangan di parlimen.
 
Mahathir juga yang tarik balik royalti minyak dari sebuah negeri Melayu bernama Terengganu.
 
Mahathir adalah orangnya yang telah menyekat pelbagai bantuan kepada Kelantan. Apa Mahathir ingat Arwah Tok Guru Nik Aziz yang jadi MB Kelantan itu Bangla?
 
Melayu yang sanggup tinggal budaya dan nilai hidup untuk berubah, bagi Mahathir, contohilah anak saya Marina, Mokhzani dan Mirzan. 
 
Melayu lain akan terus ditekan dan diperbodohkan agar mereka terus setia menjadi pengundi tegar Umno. Baru sekarang Mahathir bersuara tentang nasib Melayu?
 
DR AZMAN IBRAHIM
Ahli Jawatankuasa Kerja
PAS Pusat – HARAKAHDAILY 16/1/2018
- Advertisement -