Kurdis jadi ‘ayam sabung’ Zionis

- Advertisement -
TURKI melancarkan serangan ke atas tentera Kurdi Syria, YPG. Tentera tersebut dibiayai oleh US. Mereka antara kumpulan yang mengeruhkan keadaan di Syria. Turki juga telah menggunakan unit altileri bagi menggempur kumpulan militia Kurdi Turki, PKK/PYD. Semua ini adalah kesinambungan daripada misi khas yang dinamakan sebagai Operation Euphrates Shield.
 
Tentera Kurdi Syria YPG bekerjasama dengan Kurdi Turki PKK. Dengan YPG menguasai utara Syria, dan PKK menguasai selatan Turki, gabungan kedua kumpulan ini sangat mengancam kerajaan Syria dan Turki. Di tambah dengan sokongan US, Israel serta kumpulan Kurdi Iraq di sempadan kedua negara ini, membuatkan Kurdi bertambah kuat. Di Iran juga, bantahan terhadap kerajaan oleh Kurdi turut didokong oleh US.
 
Keadaan bertambah kompleks kerana US dan sekutu (Israel, Saudi, UAE, NATO) menaja hampir semua gerakan revolusi di Syria. Dalam waktu yang sama, gerakan-gerakan ini berbantaian sesama mereka. Nampak jelas agenda mereka bukan untuk mengamankan, sebaliknya untuk menambah porak-peranda Asia Barat.
 
Kurdi sekarang sedang dalam rangka menubuhkan negara baru di wilayah Iraq. Keputusan referendum telah menyebelahi mereka. Mengikut perancangan, negara Kurdistan akan melebar ke selatan Turki, Utara Syria dan utara Iran, Armenia dan Azerbaijan. Agenda Kurdistan disokong penuh oleh US dan Israel. Mudah cerita, Kurdi dah jadi ayam sabung Zionis di Asia Barat.
 
Walaupun Turki sebelum ini mendokong pejuang revolusi Syria tetapi negara tersebut telah bekerjasama dengan Rusia dan Iran bagi menamatkan krisis di Syria. Mereka nampaknya telah sedar permainan kuasa besar di Syria akan memakan Turki juga akhirnya. Pengaruh Kurdi di Turki semakin kuat sekarang.
 
Namun, Turki bekerjasama dengan beberapa kumpulan revolusi di sempadan Syria seperti FSA bagi menghapuskan ISIL. Menyukarkan kerajaan Syria bagi menerima pelan perdamaian. Apatah lagi peperangan kembali berlaku di Idlib walaupun sebelum ini hampir semua pihak telah bersetuju untuk berdamai.
 
Ahli politik senior Kurdi, Aldar Khalil menjangkakan bahawa krisis di Syria akan terus berlanjutan ke dekad yang akan datang. Allahu mustaan.
 
27 Rabiul Akhir 1439
15 Januari 2017
 
ALANG IBN SHUKRIMUN – HARAKAHDAILY 15/1/2018
- Advertisement -