Polisi vaksin BCG bukan dibuat semberono

- Advertisement -

TUBERKULOSIS (TB) adalah jangkitan kuman TB yang boleh membawa maut. Dianggarkan sepertiga penduduk dunia dijangkiti TB. Tahun 2014, 9.6 juta orang menderita akibat TB dan menakutkan, 1.5 juta orang mati akibat TB dan kaitan daripadanya [1]. Kebimbangan kita adalah, jumlah kes TB dalam kalangan orang dewasa ini akan menjangkiti kanak-kanak.

- Advertisement -

drsuhazeli2Oleh yang demikian perlindungan yang paling ampuh jangkitan TB dalam kalangan kanak-kanak adalah melalui vaksin BCG. Vaksin BCG yang diberi seawal jam pertama kepada bayi yang sudah tentu mempunyai matlamat dan manfaat yang jelas. Vaksin BCG akan membina sistem pertahanan badan (sistem imun) bagi mencegah jangkitan kuman tuberkulosis. Ia diberikan kepada bayi bagi mencegah jangkitan Tuberkulosis selaput otak (TB meningitis) dan TB sistemik (Milliary TB) semasa usia kanak-kanak [2].

Vaksin BCG ditemui sejak tahun 1921 dan Malaysia melaksanakan program imunusasi kebangsaan pada tahun 1961. Kemudian mewajibkan Perluasan Program Imunisasi (EPI) WHO 1974. Ia memberi manfaat dengan mengurangkan risiko jangkitan TB kepada berjuta kanak-kanak berusia 15 tahun ke bawah [3]. Perlindungan ini penting bagi mengelakkan jangkitan TB pada usia yang sedang membesar ini. Kajian dari Hashimoto (1997) juga menyarankan pemberian vaksin optimum kepada kanak-kanak berusia 15 tahun dan ke bawah [4]. Ia tidak memberi perlindungan sepenuhnya setelah mereka meningkat dewasa.

Malaysia telah memberhentikan pemberian vaksin BCG kepada murid sekolah darjah 6 sejak tahun 2002. Begitu juga didapati dengan pemberian semula (revaccination) vaksin BCG pada murid tahun 1 (7 tahun), tidak memberi perlindungan tambahan. Kajian ini dari Unit Penilaian Teknologi Kesihatan (HTA) tahun 2011. Polisi perberhentian vaksin BCG kepada murid darjah 1 telah dikeluarkan pada tahun 2015 [3]. Akan tetapi, perlu difahamkan bahawa bukan memberhentikan terus vaksin BCG semasa lahir. Justeru langkah yang dibuat oleh KKM adalah terus dengan polisi memberi vaksin kepada semua bayi yang baru lahir. Dalam masa yang sama usaha gigih dilakukan agar liputan vaksinasi BCG mencapai 100%. Tujuannya adalah menjamin keberkesanan perlindungan optimum. Kemudian setiap bayi akan dinilai semula parut semasa umur 3 bulan. Jika parut tiada atau kurang dari 2 mm menunjukkan tiada antibodi pertahanan badan terbentuk. Bayi tersebut akan disuntik semula. Kajian HTA menunjukkan kaedah ini sudah mencukupi kerana statistik kes TB dalam kalangan kanak-kanak sudah menurun sejak kebelakangan ini. Antara faktor utama adalah liputan imunisasi amat membanggakan.

Saya kesian melihat setengah pihak memperlekehkan polisi yang dikemukakan oleh pihak KKM ini. Ada juga antara mereka menuduh KKM lembab dalam membuat polisi sedangkan kajian sudah sekian lama. Sebenarnya hasrat mereka adalah menghasut masyarakat supaya tidak memberi vaksin. Saya yakin mereka yang memperlekehkan polisi tersebut tidak pun mevaksinkan anak-anak mereka sejak dari awal kelahiran lagi. Hatta vitamin K untuk mengelakkan perdarahan [5] kepada bayi pun mereka menolaknya. Semoga niat fasad mereka diberi keluasan oleh Allah agar kembali ke jalan sebenar.

Membuat polisi kesihatan bukan seperti buat roti canai. Malam diuli, paginya ditebar dan makan! Mudahkan?

Tetapi para pembuat polisi sudah tentu mengambil pertimbangan yang banyak dari pelbagai sudut. Perbincangan demi perbincangan dengan semua pihak terlibat. Kajian demi kajian berskala kecil dan besar. Epidimiologi survey, penyediaan prasarana dan sebagainya. Setiap keputusan polisi yang dibuat sudah tentu akan memberi impak yang besar dalam polar penjagaan kesihatan negara. Setelah polisi terlaksana pun KKM akan terus membuat pemantauan, bukan dibiarkan lepas tangan.

Timbul kerungsingan saya apabila makin ramai yang menentang vaksin. Ini akan menyebabkan liputan pemberian vaksin akan semakin rendah. Sekali gus risiko penyakit TB selaput otak dan TB sistemik ini akan kembali bermaharajalela [6]. Sudikah anakanda tercinta menerima bahana ini? Siapa patut dipersalahkan?

Tiba-tiba tanpa asas yang kukuh, segelintir antivaksin menabur tohmah bahawa vaksin BCG dan Hepatitis B penyebab kepada kanser. Mereka cuba berada di alam teori tanpa melihat realiti sebenarnya. Mungkin mereka merujuk kepada Insiden Cutter yang pada tahun 1955, didapati 250 kes polio berlaku akibat pemberian vaksin. Begitu juga insiden 1955 hingga 1963, pencemaran vaksin polio dengan virus bernama simian virus 40 (SV40) sehingga menyebabkan kanser terhadap tikus makmal kajian. Kedua-kedua insiden berkenaan sudah pun di atasi dengan pembangunan dan pemindahan teknologi baru dalam proses pembuatan vaksin. Sudah berjuta-juta vaksin diberikan kepada bayi, tiada satu pun bukti dikaitkan dengan lumpuh dan kanser.[8]

Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
F: Fb.com/drsuhazeli
T: Twitter.com/suhazeli
W: www.suhazeli.com

Pautan rujukan:
[1] Data and Statistic TB from CDC. http://www.cdc.gov/tb/statistics/default.htm
[2] Factsheet BCG. http://www.cdc.gov/tb/publications/factsheets/prevention/bcg.htm
[3] Pekeliling perberhentian Vaksin BCG. http://www.moh.gov.my/index.php/database_stores/attach_download/312/272
[4] Hashimoto. BCG vaccines for the prevention of tuberculosis in the world. Kekkaku. 1997 Nov;72(11):629-37. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9423301
[5] Evidence for the Vitamin K Shot in Newborns. http://evidencebasedbirth.com/evidence-for-the-vitamin-k-shot-in-newborns/
[6] Lihat bahana TB Selaput otak. https://www.youtube.com/watch?v=ldR8Ye14O4o
[7] HPV Vaccine for Cervical Cancer. https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/infectious-agents/hpv/hpv-vaccine-facts-and-fears.html
[8] Historical Vaccine Safety. https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/concerns-history.html

* Tulisan ini adalah pandangan peribadi, tidak mewakli mana-mana persatuan atau pihak berwajib.

- Advertisement -