Manifesto siaran EPL di RTM; populis!

- Advertisement -

ANTARA contoh pendekatan populis dalam politik adalah apa yang ditawarkan oleh pemuda PH sebagai janji jika menang PRU14. Mereka mahu berikan hak penyiaran EPL kepada RTM. Dengan erti kata lain, siaran tersebut bakal diberikan percuma kepada rakyat.

- Advertisement -

Persoalannya,

1. Apakah keperluannya anak muda dengan EPL? Apakah ianya satu perkara bersifat doruri? Apakah ia adalah masalah utama anak muda yang membawa kepada pengangguran dan ketirisan intelektualiti?

2. Apakah berbaloi untuk membelanjakan sekurang-kurangnya 1 bilion ringgit untuk mengambil alih hak penyiaran EPL daripada astro? Apakah sudah tiada keperluan lain untuk dibelanjakan jumlah wang sebesar itu? Apakah rakyat sudah kaya raya?

3. Apakah PH mampu melakukannya secara realiti? Ia terikat dengan kontrak dan pihak swasta. Atau apakah ia hanya sandiwara PRU sebagaimana janji DAP untuk menghaluskan tol di Penang semasa PRU13 dahulu?

4. Kenapa perlu menjanjikan hiburan kepada anak muda sebagai manifesto PRU? Adakah itu menggambarkan wawasan pemuda PH? Hedonisme? Bukan menolak hiburan, tetapi adakah ianya prioriti dan fundamental dalam membina generasi masa hadapan?

5. Bukankah dalam PH ramai so called profesional, progresif, proton? Takkan ini sahaja tawaran untuk anak muda? Bukankah Pemuda PH ada armada, ada AMK, ada macam-macam lagi nama bombastik? Kenapa tidak ada langsung idea membina untuk generasi masa depan negara?

Inilah pendekatan politik populis yang ditentang oleh PAS. Asal sahaja satu perkara disukai oleh (sebahagian) rakyat, kita gunakan untuk raih sokongan tanpa ambil kira baik buruk untuk negara.

Inilah bentuk politik populis yang memperbodohkan rakyat. Mereka hanya menabur janji tetapi ia sangat kabur dari realiti. Sangat tak logik. Percayalah, ia hanya pembohongan sebagaimana yang selalu BN taburkan dalam kempen pilihan raya. Sama sahaja.

Inilah populis yang merosakkan negara. Menjulang demokrasi sampai hanyut dengan kehendak jahiliah. Sepatutnya pemimpin perlu memimpin, bukan mengikut trend pengikut.

Maaf. Populis bukan budaya politik Islam. Ia budaya politik barat yang sedang menuju kehancuran. Belajarlah dari keruntuhan yang sedang melanda Amerika.

Dunia sudah bercakap mengenai Budaya Politik Matang dan Sejahtera. Dunia sudah berwacana mengenai Fourth Political Theory. Jangan bawa rakyat ke medan politik primitif lagi. – HARAKAHDAILY 7/1/2018

- Advertisement -