Tahniah Cikgu Azizan: Muliakan insan bernama guru

- Advertisement -
BERBICARA dengan seseorang yang telah mengajarkan kebaikan lebih baik dibandingkan jika berbicara dengan orang lain.
 
Para Sahabat Nabi S.A.W adalah murid Rasulullah, tidak pernah kita dapati mereka beradab buruk kepada gurunya tersebut. Mereka tidak pernah memotong ucapannya atau mengeraskan suara di hadapannya. Bahkan Saidina Umar Al Khattab yang terkenal keras wataknya tidak pernah meninggikan suaranya di depan Rasulullah. Malah ada riwayat, Rasulullah sampai kesulitan mendengar suara Umar R.A jika berbicara. 
 
Di dalam hadis Abi Said AlKhudry RA:
كنا جلوساً في المسجد إذ خرج رسول الله فجلس إلينا فكأن على رؤوسنا الطير لا يتكلم أحد منا
“Saat kami sedang duduk di dalam masjid, maka keluarlah Rasulullah SAW dan kemudian duduk di hadapan kami. Maka seakan-akan di atas kepala kami terdapat burung. Tiada seorang pun dari kami yang berbicara.” 
(HR. Bukhari)
 
Sungguh beradab para Sahabat ketika berhadapan dengan gurunya disaat mereka menuntut ilmu darinya.
 
Tahniah buat Cikgu Azizan yang telah berjaya melalui asam garam perjuangan dalam dunia perguruan. Semoga Allah merahmatimu. Sungguh berat tanggungjawab seorang guru dalam menyebarkan kebaikan. Dalam masa yang sama berusaha mencegah kemungkaran. Berusaha setiap masa mencetak para pelajar yang terbaik di dunia dan di akhirat.
 
Pesanan kepada para ibu bapa, jadilah diri anda pembela kepada kebenaran dan membantu para guru menyebarkan kebaikan dan mencegah kemungkaran.
 
Semoga insiden ini menjadi pengajaran kepada kita semua.
 
USTAZ NIK RAZIF NIK RAHIM
Pengerusi
Lajnah Pendidikan
Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang – HARAKAHDAILY 19/12/2017
- Advertisement -