Jerusalem: ATM bersedia untuk main peranan

- Advertisement -

BEGITULAH kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagaimana dilaporkan oleh Bernama dan dipetik oleh Al Jazeera.

- Advertisement -

http://www.aljazeera.com/news/2017/12/jerusalem-malaysia-army-ready-play-role-171210083417291.html

ATM bersedia memainkan peranan sekiranya diperlukan dan hanya menunggu arahan dari pemimpin tertinggi negara, kata Hishammuddin lagi apabila merujuk pengisytiharan Presiden Amerika yang mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu egara Israel bagaikan tamparan terus ke muka setiap umat Islam.

Kita sangat berharap agar kesedian ATM ini direalisasikan segera berdasarkan lunas-lunas undang-undang antarabangsa antaranya dengan menempatkan Pasukan Pengaman PBB di Gaza yang turut disertai oleh Malaysia.

Tentu sekali ATM bukan nak pergi berperang berhadapan dengan Israel bagi membebaskan Palestin walau kenyataan Menteri Pertahanan nampak sedikit over dan berbau retorik.

Dalam masa yang sama, sebelum mengirim ATM untuk turut terlibat dalam konflik di Al-Aqsa, Kerajaan Malaysia boleh memanfaatkan saluran diplomatik sedia ada bagi menyuarakan bantahan. Antara yang paling mudah ialah Wisma Putra boleh memanggil duta Amerika Syarikat untuk datang mengadap dan memberi penjelasan. Yang simple ini pun Kerajaan Malaysia belum buat.

Dr Azman Ibrahim
AJK PAS Pusat
11 Disember 2017 – HARAKAHDAILY 11/12/2017

- Advertisement -