Peruntukan RM9.5 juta untuk pembangunan pantai

- Advertisement -

KERAJAAN negeri menyalurkan peruntukan RM9.5 juta kepada Jabatan Pengairan dan Saliran Selangor (JPS) bagi kerja pembangunan pantai di seluruh Selangor, pada tahun depan.

- Advertisement -

Penegrusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur, Kemudahan Awam dan Industri Asas Tani negeri, Zaidy Abdul Talib berkata, daripada jumlah keseluruhan itu, sebanyak RM7.2 juta diperuntukkan untuk memperkukuhkan benteng pantai, lapor SelangorKini.

“Antara kawasannya adalah ban pantai di Batu Laut, Kuala Langat: Tanjung Rhu, Sepang; Remis, Kuala Selangor dan juga benteng pantai Coastel Belt, Sabak Bernam.

“Manakala bagi pemeliharaan dan pemuliharaan pantai juga muara pula mendapat peruntukan RM2.3 juta membabitkan kerja pengorekan muara sungai di Kuala Langat dan Sabak Bernam, mendalamkan muara Sungai Sekinchan serta juga pembaikan tembok penahan ombak di dataran Morib,” katanya pada sesi penggulungan usul belanjawan peruntukan pembangunan 2018 dalam sidang Dewan Negeri Selangor (DNS), semalam.

Berhubung projek menaik taraf benteng di muara Sungai Sekinchan, beliau berkata, ia dalam proses mereka bentuk dalaman dan akan ditender pada tahun depan.

“Sebanyak RM800,000 diperuntukkan di bawah butiran kerja mendalamkan muara dan membina groynes di Sekinchan,” katanya.

- Advertisement -