Tol naik: Bagaimana Islam selesaikannya?

- Advertisement -

DALAM dua tulisan saya yang lampau, saya telah menulis tentang bagaimana ekonomi Islam meletakkan matlamat mengsifarkan kos perjalanan. Ia bukan sahaja ekonomi di dalam syariat nabi kita Muhammad SAW, tetapi juga syariat nabi-nabi terdahulu. Fakta ini menunjukkan bahawa ia perkara penting justeru pensyariatannya tidak berubah dari dahulu sehingga sekarang. (Untuk maklumat lanjut, sila baca 2 link di bawah).

- Advertisement -

Apa yang lebih zalim pada hari ini, tanah rakyat digunakan untuk membuat lebuh raya, wang rakyat dijadikan modal kemudian rakyat juga yang kena bayar akhirnya? Persoalan, siapa untung dan siapa rugi? Apa kerja kerajaan yang dilantik oleh rakyat?

Bagaimana tanah rakyat diambil? Sama ada namanya tanah kerajaan iaitu dari perspektif Islam ia adalah milik rakyat dan kerajaan sebagai pengurus. Jika ia tanah milik orang ramai, kebanyakan yang berlaku ialah golongan negotiator (perunding) dan orang tengah yang akan makan banyak, harga yang dibayar oleh pemunya tanah lebih rendah daripada harga yang diterima daripada syarikat konsesi / pemaju-pemaju lebuhraya.

Bagaimana wang rakyat dijadikan modal? Ia melalui wang cukai dan hasilan bumi seperti hasil petronas dan seumpamanya. PLUS sebagai contoh, sebahagian pemegang sahamnya adalah Khazanah. Sumber khazanah adalah daripada dana kerajaan, sumber cukai dan sumber petronas yang dipam dan berikan pinjam kepada pemaju lebuh raya dalam bentuk pinjaman dana (sukuk / bon).

Siapa yang untung? Yang paling untung ialah syarikat-syarikat konsesi dan pemegang-pemegang saham serta syarikat-syarikat yang diberikan kontrak pengurusan dan penjagaan lebuh raya.

Siapa rugi? sudah tentu rakyat, wang mereka dan tanah mereka digunakan oleh 1 peratus rakyat yang berkuasa, akhirnya mereka pula kena bayar.

Bagaimana penyelesaian? Kembali kepada Islam. Jika islam berkuasa, maka dasar monopoli (دولة بين الأغنياء) adalah sesuatu yang sangat ditentang oleh dasar ekonomi Islam. Justeru itu, 1 golongan daripada 8 golongan pemanfaat hasilan cukai dan 1 golongan daripada 6 golongan pemanfaat hasil bumi adalah untuk sifarkan kos perjalanan.

Maka, jika terbukti kerajaan telah mengambil hak rakyat ini, perundangan Islam akan membatalkannya dengan pembatalah ‘fasakh’. Dengan kata lain, jika terbukti ia mengambil hak rakyat, maka semua tol akan dibatalkan dengan cara tidak mengzalimi dan tidak dizalimi. Maksud tidak mengzalimi ialah semua syarikat konsesi akan dibayar semula wang mereka yang actual cost tanpa mengira projection income. Maksud tidak dizalimi ialah, pembatalan itu tidak merugikan kerajaan dan rakyat.

Penguatkuasaan pencegahan berlakunya monopoli dan pengambilan harta orang ramai termasuk di dalam kategori hukum takzir. Maka sangat malang jika orang berkata: laksanakan Islam setelah ekonomi stabil, sedangkan kita faham di atas bahawa hak rakyat dan hak orang ramai serta hak individu pemegang saham dan konsesi tidak akan dapat dibela melainkan dengan undang-undang ini.

Jom kembali kepada Islam, “Ke Arah Rakyat Malaysia Yang Lebih Bebas”. – HARAKAHDAILY 11/11/2017

Penulis ialah Presiden Gerakan Selamatkan Ekonomi Malaysia (GESA).

1. Kenapa Kita Menentang Kenaikan Minyak?
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=849572875073149&id=312456128784829

2. Sifarkan kos perjalan?
https://www.facebook.com/Zaharudin-Muhammad-312456128784…/…/

- Advertisement -