Hapus tol tak ringan beban penduduk

- Advertisement -
KUBANG PASU: Pemansuhan bayaran Tol Bukit Kayu Hitam diumumkan oleh Perdana Menteri pada Bajet 2018 dilihat kurang memberi manfaat kepada penduduk setempat, sebaliknya hanya menguntungkan pihak tertentu yang mempunyai kepentingan berulang alik ke sempadan.
 
Yang DiPertua PAS Kawasan Kubang Pasu, Ustaz Zulhazmi Osman berkata pengumuman itu lebih memberi manfaat dan kelebihan kepada mereka yang hendak ke Thailand, selain para peniaga sama ada dari Malaysia atau negara jiran itu.
 
“Kebanyakan orang ramai yang tidak mempunyai urusan ke sempadan, tidak menggunakan tol itu sebagai laluan rutin dan sememangnya ia jarang digunakan oleh masyarakat tempatan,” ujarnya.
 
Ustaz Zulhazmi berpandangan, adalah lebih baik kerajaan memansuhkan Tol Jitra yang menjadi laluan utama masyarakat seandainya benar-benar ikhlas membantu meringankan bebanan rakyat.
 
Katanya, Tol Jitra merupakan laluan rutin kepada mereka yang berulang di Bukit Kayu Hitam, Changlun dan Jitra.
 
Malah, ia juga menjadi pilihan kepada sebahagian penduduk Perlis menggunakan tol tersebut setiap hari menuju ke arah Selatan dan Alor Setar.
 
“Selain itu Tol Jitra juga menjadi laluan kepada kebanyakan mereka berulang alik ke tempat kerja. Jadi saya berharap, ikhlaslah kalau nak tolong rakyat dan buatlah sesuatu pelaksanaan yang menguntungkan rakyat bukan hanya gula-gula PRU,” sambung beliau lagi. – HARAKAHDAILY 1/11/2017
- Advertisement -