Muslimat perlu kuasai pelbagai ilmu p’raya

- Advertisement -

MUSLIMAT PAS diseru agar menguasai pelbagai bidang ilmu untuk menghadapi Pilihan raya Umum ke-14.

- Advertisement -

Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Terengganu, Ustaz Jamaluddin Jusoh berkata, ini kerana, ‘sayap kiri’ parti itu akan memainkan peranan lebih besar dan bukan hanya berada di posisi tradisinya.

“Mungkin muslimat menjadi ‘Poling Agent Counting Agent’ (PACA), menunjukkan banyaknya bidang untuk kita berjuang, untuk kita berjihad di jalan Allah.

“Boleh jadi ada yang terpaksa memikul tugas bergantung kepada UPU dan keperluan masing-masing,“ katanya pada program Munajat Jentera Muslimat PAS Kawasan Dungun, kelmarin.

Selain kekuatan zahir, tegas beliau, ‘batiniah’ juga perlu diperkukuhkan kerana ia termasuk bab akhlak, sesuatu sangat perlu disebatikan dengan diri para pejuang kebenaran.

“(Kukuhkan) akhlak kita sebagai pejuang, jadikan baca al-Quran sinonim dengan kita, qiamullail, solat sunat dan infak kerana ini kekuatan kita, kekuatan rohani,“ ujarnya yang juga Pengerusi Lajnah Tarbiyah dan Perkaderan PAS Kawasan Dungun.

Justeru beliau mengajak para muslimat yang hadir sentiasa berasa Allah sentiasa dekat dan kadang kala apabila berasa jauh daripada agama maka kembali semula, dengan memperbanyakkan istighfar.

“Istighfar sebanyak mungkin, selawat sebanyak mungkin, banyak mana tidak kiralah asal duduk saja, kita selawat, asal duduk saja, kita zikir,” kata beliau dipetik Buletin Online.

- Advertisement -