Bajet 2018, cabaran bagi komuniti OKU

faizal
- Advertisement -

TERIMA kasih kami ucapkan kepada pihak kerajaan yang setelah sekian lama kami suarakan, ia kini terus diberi perhatian, kenaikan elaun pekerja cacat dan lain-lain sebanyak RM50.00.

- Advertisement -

Suatu persoalan yang ingin kami timbulkan, memandangkan belanjawan 2018 adalah belanjawan ketiga bagi Rancangan Malaysia Ke-11, seharusnya ia memberi gambaran lebih jelas tentang fokus dan usaha kerajaan dalam mengupayakan OKU.

Sekurang-kurangnya hal-hal berikut perlu diberi perhatian:

1. Pemerkasaan Majlis Kebangsaan OKU perlu diberi perhatian agar ia mampu menjadi badan terbaik dalam menghubungkan pihak kerajaan dan komuniti OKU.

2. Memandangkan keperluan dan isu yang didepani OKU bersifat rentas sektor, suatu unit pelarasan perlu diadakan bagi memastikan aspirasi pembangunan OKU yang tidak lagi berasaskan ihsan dan simpati semata-mata dapat dipenuhi. Ia termasuklah dalam bidang-bidang agihan bantuan, pengupayaan OKU pelbagai katagori, pendidikan sepanjang hayat dan lain-lain keperluan semasa.

3. Sebagaimana diberi penekanan di dalam RMK11, Pusat Hidup Berdikari “Independent  Living Centre, ILC” langsung tidak disebut dalam pembentangan belanjawan 2018.

Perkara di atas adalah antara fokus utama yang seolah-olah gagal diberi perhatian melalui belanjawan 2018. Justeru, pihak kami akan sedaya mampu membawa perhatian ahli-ahli parlimen agar mampu membawa aspirasi ini dengan baik demi kepentingan OKU yang kini berdaftar 439,000 yang mana ia merupakan sebahagian dari unjuran OKU yang berjumlah 4.5 juta di Malaysia. – HARAKAHDAILY 28/10/2017

Penulis ialah Pengerusi Sekretariat Prihatin OKU Malaysia dan Pengerusi Sekretariat Pertubuhan OKU Penglihatan Malaysia

- Advertisement -