Bila musuh berwajah Islam

- Advertisement -
ZAMAN fitnah hari ini tidak cukup sekadar memberi jawapan dengan Feqah yang terbuku di dalam kitab semata mata, perlu luaskan jawapan dengan memperkenal dan menzahirkan Fikrah Islam, kerana musuh Islam hari ini ada pelbagai;
 
(a) Musuh Islam ada yang mendalami feqah dan perselisihan mazhab, lalu mereka berusaha mengelirukan umat Islam dengan mempermainkan hukum hukum feqah, meringan ringankan syariat, serta memperalatkan qawaid fiqhiyyah.
 
(b) Musuh Islam ada yang mendalami syariat Islam, dan menyampaikannya secara separuh. Lalu mereka berusaha menanam pemikiran pemisahan antara Islam dan kehidupan (secularism), serta melahirkan muslim yang tolak politik.
 
(c) Musuh Islam ada yang mengkaji Hadis Nabi SAW lalu mereka berusaha mengkucarkan kefahaman umat Islam untuk menolak hadis dhaif, dan mengkritik keilmuan para ulamak terdahulu atas alasan berijtihad dan khilaf.
 
(d) Musuh Islam ada yang mendalami politik Islam, lalu mereka berusaha supaya umat Islam mematlamatkan perjuangan hanya untuk politik semata mata, serta menggadaikan prinsip untuk mendapat kepentingan politik itu.
 
(e) Musuh Islam ada yang meneliti bab muamalat Islam, lalu mereka berusaha memperkenalkan teori teori yang diciplak daripada muamalat Islam, dengan istilah istilah lain, supaya umat Islam menganggap ia adalah kecemerlangan Barat.
 
(f) Musuh Islam ada yang mengkaji tentang pendidikan Islam, lalu mereka memperkenalkan sistem pendidikan yang berteraskan sijil semata mata. Maka ada yang merasakan sudah cukup alim dengan PhD nya, dan berkebolehan mengeluarkan hukum dalam semua aspek.
 
(g) Musuh Islam ada yang meneliti hadis hadis akhir zaman, lalu mereka cuba menzahirkan ajaran ajaran sesat untuk merosakkan umat Islam seperti Isis, Qadaniah, bahkan sudah puluhan orang mereka yang mengaku al Mahdi.
 
(h) Musuh Islam ada yang pakar dalam falsafah dan ideologi. Mereka berusaha sedaya upaya untuk membawa liberalism dan sosialism ke dalam masyarakat Islam yang menyangka kedua dua ideologi ini seakan akan keadilan sejati.
 
(i) Musuh Islam ada yang mengkaji tentang Gerakan Islam secara terperinci. Lalu mereka berusaha memastikan Gerakan gerakan Islam ini terencat perjuangan mereka, dengan memperkenalkan gerakan dan kumpulan yang seakan akan memperjuangkan Islam, tetapi hakikatnya tidak.
 
Dan banyak lagi. Seluas mana kesyumulan Islam, sebanyak itulah orang orang mereka yang memerah keringat membuat kajian ratusan tahun, dan diwarisi oleh pelapis pelapis mereka. Tetapi malangnya umat Islam hari ini selalu terjerat dengan jerat jerat mereka.
 
USTAZ MUHAMMAD MUJAHID IR MOHAMMAD FADZIL
- Advertisement -