Fastaqim yang mabrur

fast1
- Advertisement -

DAN hendaklah ada di antara kamu satu golongan yang menyeru kepada kebajikan, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang mungkar; dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya” (Ali Imran: 104)

- Advertisement -

Haji dan Pengorbanan.

Jutaan umat Islam sudah pulang ke tanah air, setelah berada lebih 40 hari di Tanah Haram bagi menyempurnakan ibadat Haji yang menjadi rukun Islam kelima.

Di bumi yang kering kontang itulah, Nabi Ibrahim membuktikan penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah SWT. Bermula dengan perintah untuk membuka kota Makkah dan meninggalkan putera kesayangannya Ismail A.S, seterusnya melaksanakan perintah qurban dan mendirikan Kaabah yang menjadi kiblat untuk umat Islam.

Di lembah yang kering kontang itulah, dunia menyaksikan kemunculan nabi akhir zaman sebagai penyelamat seluruh manusia. Segala ajaran aqidah, syariat dan akhlak yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW adalah bertujuan untuk menyelamatkan seluruh manusia ke arah penyerahan diri kepada Allah SWT.

Di bumi itulah juga, kita dapat melihat jutaan manusia berkumpul dan berhimpun bagi melaksanakan ibadah haji dan umrah. Ia disempurnakan dengan penuh ketaatan, walaupun berada dalam kepayahan yang menuntut pengorbanan dan kesabaran, demi meraih ganjaran haji mabrur yang dijanjikan oleh Allah SWT.

Fastaqim dan Pengorbanan.

Ribuan pendokong perjuangan Islam sudah pulang ke kampung halaman, setelah berada hampir dua hari di Pantai Tok Jembal, Terengganu.

Di pantai yang terbentang itulah, seluruh ahli PAS membuktikan ketaatan dan janji setia terhadap perjuangan Islam, serta menzahirkan iltizam untuk menyelamatkan Malaysia. Gelombang Hijau yang dibawa oleh PAS bersama kebangkitan rakyat dan anak muda ini, dijangka akan mengubah landskap politik negara dalam PRU 14 yang akan datang.

Di pantai yang serba kekurangan itulah, kita melihat ribuan manusia daripada seluruh pelusuk negara datang untuk berkumpul dan berhimpun dengan tujuan yang mulia. Tanpa mengira umur, semuanya hadir dengan persiapan kenderaan, penginapan dan bekalan sendiri.

Dalam keadaan serba kepayahan, tiada rungutan atau penyesalan yang didengar, selain kepuasan dapat bersimpuh untuk melihat wajah pimpinan dan mendengar kalam taujihat. Lebih membanggakan, majoriti yang hadir merupakan anak-anak muda yang terpancar pada wajah mereka kesungguhan untuk membawa perubahan di dalam diri, masyarakat dan negara.

Inilah bukti ketaatan dan pengorbanan seluruh ahli PAS, sebagai tanda penyerahan diri sepenuhnya terhadap perjuangan Islam.

Semoga ‘wuquf’ para peserta Fastaqim ini bakal menatijahkan kemenangan dan pahala yang dijanjikan oleh Allah SWT kepada hamba-Nya yang ikhlas dan sabar. – HARAKAHDAILY 2/10/017

- Advertisement -