Khairy bakal MB Negeri Sembilan?

- Advertisement -

DUA penggal Saudara Khairy Jamaluddin Abu Bakar menerajui Parlimen Rembau sejak  tahun 2008 lagi.

- Advertisement -

Ketika itu mertuanya, Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai perdana menteri, dan berulang kali nama Khairy hangat ketika itu apatah lagi dikaitkan dengan Geng Tingkat Empat  oleh  Ezam Mohammed Nor yang ketika itu cukup kerap menyerang Menteri  Belia dan Sukan ini.

Sejak itu seluruh negara mengenali Khairy. Perubahan demi perubahan dibuat Khairy dalam pendekatan politiknya. Walau digambarkan sebagai negatif diawal keterlibatan dalam dunia politik, namun  beliau betah membuka langkah memberi persepsi baharu kepada anak muda khasnya hinggalah dia menerajui sebuah kementerian yang benar-benar fokus kepada keperluan anak muda masa kini.

Kemenangan beliau menewaskan Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir semasa persaingan jawatan Ketua Pemuda Umno membuka langkah lebih luas untuknya bereksperimen dalam dunia politik.

Kejayaan pasukan negara dalam merangkul 145 emas di Sukan SEA Kuala Lumpur bulan lepas memberi kredit yang baik kepada Khairy dalam kariernya selaku menteri walaupun dicelah penganjuran sukan,  terdapat isu bendera terbalik yang mana juga dikatakan membabitkan projek penerbitan yang dikaitkan dengan orang dekat dengan Khairy.

Masakan kakitangan awam yang biasa telah terbabit dengan penganjuran program besar boleh membuat kesilapan hingga bendera boleh terbalik dalam buku program kerana ia membabitkan hubungan diplomatik dengan negara jiran.

Maka tentunya kerana ada unsur yang sangat tidak menselesakan penjawat awam dalam urusan penerbitan apatah lagi jika benar telahan menyebut kroni yang mendapat projek tersebut.

Khairy mungkin sekali popular pasca Sukan SEA Kuala Lumpur kerana juga terbabit sebagai atlet dan pencapaian negara yang sangat membanggakan, kerana kejayaan ini boleh menjadi “resume” kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak menimbang-nimbang pengekalan di Rembau.

Namun usah dilupa, rekod Khairy berbaik dengan musuh-musuh Najib termasuk berselfie dengan Nurul Izzah semasa penganjuran Sukan SEA bisa menjolok mata Najib dan sudah tentu maklumat oleh pasukan risik Najib ke atas Khairy mengenai kegiatan menteri belia itu pasti menjadi kayu ukur untuk mencari pengganti Khairy di Rembau khasnya dan di kabinet selepas ini.

Ada sumber yang menyebut bahawa Khairy sendiri menyedari hakikat bahawa Najib tidak pun meletakkan harapan tinggi kepadanya dalam menjadi pengikut setia sama seperti dalam kes Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi,  kerana ketidakserasian mereka.

Apatah lagi di Negeri Sembilan perang suku di parlimen tertentu tidak terkecuali di Rembau sudahpun bermula dalam merebut jawatan siapa bakal bertanding.

Namun tidak boleh kita nafikan, Najib juga pernah bertemu Anwar Ibrahim membincangkan satu bentuk kerjasama sebelum PRU13 dalam merangka kerajaan, apatah lagi ketika itu Najib kelihatan kelemasan dalam dunia politik.

Mengambil pendekatan yang sama kalaupun Najib mahu menjadikan Khairy anak emasnya sama seperti Tan Sri Isa Samad, maka mungkin sekali Najib merancang membawa satu sinergi baharu untuk memperkenal Khairy sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan yang baharu menggantikan Datuk Seri Mohammad Hassan.

Apatah lagi Mohammad Hassan yang dikatakan bukan berada dalan radar kumpulan Najib, dan Mohammad Hassan bekas orang kuat Cycle And Carriage ini katanya orang kuat kepada Tun Mahathir.

Mungkinkah Najib akan mengambil Khairy sebagai galang ganti kepada Mohamad Hassan dalam menerajui Negeri Adat Perpatih ini? Atau Khairy akan ditolak ketepi?.

Isu ini sedang berlegar dalam kalangan orang politik di Negeri Sembilan apatah lagi kita dalam mood standby menanti pilihan raya umum. – HARAKAHDAILY 15/9/2017

- Advertisement -