Kemangkatan Tuanku Abdul Halim: PAS Kedah sembah takziah

image
- Advertisement -

PESURUHJAYA dan seluruh jawatankuasa Badan Perhubungan PAS Kedah, merakamkan sembah takziah kepada Ke Bawah DYMM Tuanku Sultanah, Tuanku Hajjah Haminah binti Hamidun serta seluruh kerabat DiRaja Kedah Darul Aman di atas kemangkatan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Almu’tasimubillahi Muhibbudin Tuanku Alhaj Abdul Halim Muadzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah.

- Advertisement -

Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Fakhrurazi, ketika dihubungi menyifatkan hari ini (11 September) merupakan detik kesedihan bagi seluruh rakyat jelata Negeri Kedah yang kehilangan Payung Negeri yang amat disayangi.

“Semoga Allah mengurniakan ketabahan dan kesabaran kepada semua di atas kemangkatan tersebut.

“Bagi PAS Kedah, pemergian baginda merupakan kehilangan besar terhadap rakyat dan negeri, yang sekian lama bernaung di bawah keadilan dan kesaksamaan pemerintahan baginda.

“Begitulah juga besarnya jasa baginda terhadap perkembangan Islam, perpaduan rakyat serta pembangunan di negeri ini,” kata beliau dengan nada sedih.

Seperkara yang tidak dapat dilupakan, kata beliau akan jasa baginda dalam mempertahankan demokrasi dengan menghormati semua kerajaan yang dinaikkan dengan mandat rakyat. Sentuhan kebijaksanaan baginda dapat dirasai sewaktu PAS dan Pakatan Rakyat diberi peluang sepenggal mentadbir kerajaan.

“Kami juga tidak akan lupakan tindakan baginda yang sanggup mencemar duli menyiram air mawar di pusara para syuhada Memali suatu ketika dahulu.

“Semua kenangan indah perihal tertibnya baginda menyantuni rakyat sepanjang pemerintahan hanya wajar dicatatkan dengan tinta emas,” sambungnya lagi.

Sehubungan itu jasa-jasa baginda tetap menjadi kenangan dan terpahat kukuh di ingatan seluruh rakyat. Almarhum di hati rakyat dianggap sebagai “Sultan Berjiwa Rakyat”.

Justeru itu, semoga Allah SWT menempatkan roh Almarhum Tunku Abdul Halim bersama golongan yang dirahmati lagi diredhaiNya. – HARAKAHDAILY 12/9/2017

- Advertisement -