Jakim wajib tangani individu seperti Siti Kasim

- Advertisement -

KESESATAN daripada putar belit disengajakan aktivis liberal, Siti Kasim perlu segera dibendung dan ditangani dengan tegas oleh pihak berkuasa. Bukan baharu beliau mengutarakan perihal berkaitan Islam secara fakta yang dusta dan rekayasa, malah acapkali mengelirukan, memperlekeh, menghina dan biadap.

- Advertisement -

fadli shaariKeterlaluannya telah mengundang kontroversi yang boleh menggugat ketenteraman serta salah faham awam dan segala kemungkinan negatif lain. Malah, kebebasannya menjadikan Siti Kasim angkuh dan celupar, selain berani mencabar pelbagai autoriti. Maruah dan kesucian Islam tidak boleh dikompromi kepada sesiapa jua.

Kami yakin, jika sekiranya masalah ini tidak diambil tindakan sewajarnya, ia akan membarah dan menimbulkan kacau bilau kepada pegangan kefahaman dan akidah umat Islam. Pengajaran harus diambil dari negara jiran, Indonesia yang hampir empat dekad pernah dicemari oleh wacana pemikiran sedemikian.

Namun untuk mengubatinya, menempuh cabaran yang amat memeritkan. Bahkan secara tidak langsung, usaha memartabatkan Islam dan menjadikannya naungan rahmat kepada semua pihak selaras ketinggian dalam Perlembagaan Malaysia juga sukar dan akan sering dikontroversikan.

Pihak berkuasa perlu menguatkuasakan tindakan selaras diperuntukan akta atau enakmen tanpa perlu takut kepada kalangan yang mencela. Kerajaan juga digesa menggubal perundang tambahan terutama berkaitan kewenangan golongan ini menyebarkan pemikiran songsang mereka di pelbagai bentuk media.

Kami turut berharap supaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) bertindak memanggil dan jika perlu ditahan individu-individu seperti ini. Ia bagi tujuan diadakan kaunseling dan bimbingan yang komprehensif supaya golongan ini dapat diperbetulkan hingga insaf bertaubat serta kembali ke pangkal jalan.

JAKIM sebelum ini telah pun bertindak ke atas banyak pihak yang mempelopori ajaran sesat. Maka individu seperti Siti Kasim juga pasti boleh diatasi dengan pencegahan khas sebelum ramai lagi dikelirukan oleh dakyah sesat dicetuskannya hari ini. Kami percaya, Malaysia mempunyai kepakaran yang banyak dalam menguruskan perkara ini.

USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI
Naib Ketua Pemuda PAS Malaysia
8 September 2017 | 17 Zulhijjah 1438 – HARAKAHDAILY 8/9/2017

- Advertisement -