Makjun resepi rahsia

drsuhazeli
Dr Suhazeli Abdullah
- Advertisement -

PERNAH saya berbincang dengan Ketua Penolong Pengarah Farmasi Bahagian Penguatkuasaan berkait dengan ramuan ubat tradisional. Adakah perlu didaftarkan atau tidak. Jawab beliau, apa sahaja ramuan yang mencampurkan bahan-bahan bagi tujuan rawatan, ubatan, atau seumpamanya perlu didaftarkan. Hatta campuran telur dengan madu sekalipun. Jika untuk makan atau kegunaan sendiri, tiada masalah. Tetapi jika dijual, diedarkan walaupun free bagi perawatan, perlu disahihkan dahulu keselamatannya.

- Advertisement -

Encik Mohd Dziehan Mustapa, seorang ahli farmasi KKM juga pernah menulis isu yang sama. Berikut saya titipkan tulisan beliau.

“Ada orang cakap tak perlu masuk kilang kalau nak buat produk…
“Majun ini masak cara tradisional, tidak perlu masuk kilang. Cara masak seperti kacau dodol.”
Betul ke kenyataan ini?

Jawapan:
Salah kenyataan ini. Semua produk ubat termasuk ubat tradisional, ubat am, suplimen dan kosmetik perlu dikilangkan di premis yang mempunyai status GMP/APB
GMP: Good Manufacturing Practice
APB: Amalan Pengilang Baik (BM)

Mengapa pihak Kementerian Kesihatan Malaysia menguatkuasakan peraturan perlu dikilangkan di kilang yang ada status GMP ini?
1. Keperluan seperti dalam Peraturan Kawalan Dadah & Kosmetik 1984 (Control of Drug & Cosmetic Regulation 1984)
2. Memastikan produk yang dikeluarkan itu berkualiti dan bersih.

Bukan itu sahaja, pihak JAKIM kalau nak bagi pensijilan “Halal Jakim” bagi produk ubat tradisional, suplimen dan kosmetik, salah satu keperluan yang disemak adalah perlu berdaftar dengan KKM. Dalam erti kata lain perlu dikilangkan di kilang berstatus GMP.
Sesuatu yang HALAL itu perlu juga dijamin “BERSIH & SUCI”

Bersama-sama posting saya ini saya sertakan contoh gambar-gambar keadaan kilang membuat produk ubat yang tidak berstatus GMP untuk netizen nilaikan sendiri.

Masak kat rumah untuk buat majun, hmmmm…entahlah. speechless, tak tahu nak cakap apa lagi dengan pengusaha produk di Malaysia.

Wahai masyarakat Malaysia, KKM buat semua peraturan ini bertujuan menjaga keselamatan dan kesihatan rakyat dalam negara ini. KKM bukan sebuah kementerian yang ditubuhkan untuk mencari sumber kewangan bagi kerajaan sepert LHDN atau KASTAM.

Saya seru agar para netizen semua bersama-sama KKM untuk menolak produk-produk yang diusahakan oleh pengusaha yang tak ikut peraturan dan tidak beretika ini.

Laporkan sebarang aduan berkaitan ubat-ubatan termasuk ubat tradisional, suplimen dan kosmetik yang melanggar peraturan, mencurigakan dan diiklankan dengan tuntutan yang melampau di saluran berikut:
http://moh.spab.gov.my/eApps/system/index.do

Sebarang pertanyaan berkaitan ubat-ubatan pula, boleh hubungi Pusat Panggil Farmasi Kebangsaan di talian 1 800 88 6722 (Isnin-Jumaat 8 am-5 pm).

Lebih menyedihkan juga jika pengedar makjun rahsia itu terdiri dari orang yang berpelajaran tinggi. Adakah mereka tidak menilai tahap kebersihan, tahap keberkesaan dan keselamatan sesuatu produk? Saya dapat maklumat doktor pun terlibat dalam pengedaran majun jenis rahsia resepinya ini. “I cannot brain this!” Ke mana perginya ilmu asas pembuktian (evidence based medicine) dalam kaedah berubat? Adakah dek kerana masuk fulus mereka lupakan ilmu asas ini?

Insaflah.

Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
Fb.com/drsuhazeli
2.9.2017
Rabak, Sudan

makjun

makjun1

- Advertisement -