Kita tidak mengabaikan umat Islam Arakan – Erdogan

- Advertisement -

PRESIDEN Turki, Recep Tayyip Erdogan kini merupakan pemimpin yang sangat berpengaruh di dunia antarabangsa. Beliau seorang muslim sejati yang merasakan umat Islam adalah satu badan. Pemimpin yang berbeza dari negara-negara muslim lain, mereka lambat, kadang-kadang masih buta, pekak, dan bisu.

- Advertisement -

Dalam ucapannya untuk meraikan Eid al-Adha 1438 pada 1 September 2017 di Istanbul, Presiden Erdogan mengesahkan bahawa Turki tidak akan membiarkan Rohingya  di Arakan (Rakhine).

Erdogan juga membangkitkan sejarah Empayar Uthmaniyyah, lapor laman web Eramuslim.

Berikut adalah petikan daripada ucapan Erdogan:

“Saudara-saudara saya, dalam sejarah kita mempunyai hubungan yang sangat dekat dengan saudara Muslim kita di Arakan. Mereka pernah melakukan ‘munashoroh’ dengan mengumpul barang-barang mereka yang kemudiannya dihantar kepada Sultan Hamid II untuk pembinaan kereta api.

“Pada tahun 1912 semasa perang Balkan, umat Islam Arakan menyatakan sokongan kepada kami dan mereka berpindah dan mengorbankan nyawa mereka untuk membantu tentera kami. Mereka sentiasa bergerak di bawah slogan agar tidak meninggalkan abang Muslim yang menghadapi masalah.

“Pada masa ini, mereka mengalami rawatan yang sangat rasis dan keadaan lapar. Tentunya kita tidak akan meninggalkan saudara Muslim kita di Arakan seperti orang lain.

“Semua orang perlu memahami bahawa kita tidak akan mengabaikan umat Islam Arakan seperti negara lain.”

- Advertisement -