60 tahun kemerdekaan, disyukuri dan dihayati

- Advertisement -

GENAP 60 tahun kemerdekaan yang dicapai oleh negara. Pelbagai pencapaian dan perkembangan baik yang dicapai. Kemerdekaan mesti difahami mengikut acuan Al-Quran dan Sunnah. Kemerdekaan merupakan anugerah dari Allah SWT.

- Advertisement -

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan Kami menolong mereka sehingga menjadilah mereka orang-orang yang berjaya mengalahkan (lawannya). (As-Saffat:116)

Pertolongan dari Allah SWT membuatkan kita dapat mengecapi nikmat kemerdekaan dari penjajahan. Maka sewajarnya pemimpin dan rakyat terus memastikan pematuhan terhadap perintah Allah SWT serta pembebasan dari penguasaan nafsu agar nikmat yang dikecapi tidak ditarik oleh Allah.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu). (Al-Baqarah: 152)

Nilai kemerdekaan wajib diisi dengan nilai sebenar pembebasan dari sistem penghambaan sesama manusia kembali kepada yang diperintahkan Allah SWT dan RasulNya.

Merdeka menjadi tidak bererti sekiranya minda kita masih terjajah dengan fahaman sekularisme, liberalisme, pluralisme dan isme yang menyimpang dari Islam.

Perjuangan Ustaz Abu Bakar Bakir, Dr Burhanuddin Al-Helmy, Tuan Guru Haji Fuad Hassan dan Dr Abbas Alias tidak boleh dilupakan. Mereka jua di antara pejuang kemerdekaan yang wajib dicatatkan dalam sejarah . Mereka konsisten terhadap nilai perjuangan kemerdekaan sebenar yang meletakan ketuanan Islam sebagai nilai utama dan pembebasan total dari sistem penjajah.

Semoga pengorbanan para pejuang kemerdekaan dan para penentang penjajah diterima sebagai amal soleh disisi Allah SWT.

GREEN4U
BERSIAGA MENUJU FATHU
MARA MENUJU CITA
SEJAHTERA BERSAMA ISLAM

MOHAMED SUKRI OMAR
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor
9 Zulhijjah 1438| 31 Ogos 2017 – HARAKAHDAILY 31/8/2017

- Advertisement -