Matangkan hujah, jauhi bebal dan semberono

khairil
- Advertisement -

PEMUDA Pakatan Harapan (PH) dinasihat agar meninggalkan budaya politik Machiavelli yang mengamalkan putar belit, adu domba, manipulasi, kontroversi, sensasi, fitnah dan segala rekaan bersifat matlamat menghalalkan cara. Ianya adalah wajah politik golongan berkepentingan, rakus, terdesak, hipokrit, bongkak serta bankrap idealisme.

- Advertisement -

Sedangkan anak muda seharusnya dan sebagaimana juga sejarah terukir pada seluruh tamadun, adalah golongan yang teguh berpegang kepada prinsip dan semangat perjuangannya. Anak muda adalah peneraju dan penggerak kebangkitan massa paling gigih serta ‘tiang’ kepada negaranya hingga menjadi rebutan atau sasaran banyak pihak.

Kenyataan bersama Pemuda PH mempertikai tulisan Presiden PAS bertajuk “Politik Islam dan Perkauman” jelas menunjukkan ia telah dibaca secara emosi dan melulu hingga menerbitkan salah faham. Mereka menyanggah dengan tuduhan kononnya artikel itu berbaur perkauman, sedangkan ia menginterpretasikan suatu perspektif.

Kita terbuka untuk sesiapa jua mahu mengkritik atau mewacanakannya, tetapi mestilah dengan paksi dan kaedah perbicaraan yang benar lagi sihat. Bukannya menghambur unsur-unsur tipikal yang tidak matang, tidak berfokus dan dilihat bebal. Kawal keghairahan dalam berhujah dan tidak perlu melalut untuk mencetuskan ketegangan lain.

Terpulang kepada Pemuda PH untuk menyatakan sudut pandang mereka, tetapi tidak perlu rosakkan perbicaraan dilontarkan Presiden PAS melalui tulisan itu dengan naratif yang sengaja disalahertikan. Juga tidak perlu membuat tuduhan fitnah dan mengheret kepada unsur untuk membibitkan ketidakharmonian dan ancaman kepada mana-mana pihak.

Walhal artikel itu menyingkap fitrah dan kecenderungan berkait kepimpinan, tanggungjawab teras dan jaminan keadilan, serta peranannya dalam kemajmukan kaum. Selain mengemukakan realiti Malaysia dan cabaran sedang berlaku untuk dipertimbangkan agar tidak menuju kepada situasi yang menggugat kewajaran dan asasnya.

Sebenarnya, Pemuda PH yang bersentimen dan menjadikan kenyataan bersama itu sebagai satu bentuk serangan dangkal dengan menafi atau menutup segala konsistensi PAS dalam menentang korupsi. Malah, menganggap pendekatan dibawa PAS sekadar slogan retorik yang dijadikan permainan politik dan perangkap tertentu.

Jelas ada skeptikal dan paranoid hingga dipalit pula PAS seperti membela Umno serta memperburukkan pentadbiran PAS Kelantan. Jika begitu ada baiknya kalian melihat dan membandingkan dulu rekod integriti 9 tahun pentadbiran Kerajaan DAP Pulau Pinang yang dibanggakan itu sebelum sibuk menuding jari dan perasan suci diri.

“Sejahtera Bersama Islam”
“Mara Menuju Cita”

KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
23 Ogos 2017 | 1 Zulhijjah 1438 – HARAKAHDAILY 23/8/2017

- Advertisement -