Susah PAS dipuji seteru politik

- Advertisement -

SERANGAN saikologi yang terbaru yang PAS hadapi ialah ia dipuji Perdana Menteri Najib atas isu ia berjumpa Pengerusi 1MDB, Arul Kanda Kandasamy bertanyakan suasana yang sebenar atas skandal terbesar negara itu.
     
Rombongan PAS yang dipimpin Tuan Ibrahim Tuan Man itu dikatakan oleh media berpuas hati atas apa yang berlaku. Apa yang Tuan Ibrahim sampaikan ialah memahami masalah itu sebagai nasi yang sudah jadi bubur.  Bila nasi sudah jadi bubur, orang tidak dapat makan nasi lagi, tetapi berpuas hati dengan makan bubur saja.
      
Malaysia tidak dapat apa manfaat dari duit yang bergeti-geti dilaburkan, hanya dapat bubur yang tidak mengenyangkan sesiapa.
      
Maka itu mesej yang PAS beri. Ia memahami keadaan. Bersediakan semua menghadapi kesannya.
      
Maka ramailah orang menempelak saranan PAS itu terutama pihak yang hendak mengambil kesempatan atas kedudukan PAS yang berbalah dengan sekutunya sesama pembangkang dan oang-orangnya yang mengambil kedudukannya dalam pakatan pembangkang dulu.
      
Jika mereka tidak  tempelak PAS pun, PAS tetap dapat simpati lagi dari mereka. Dalam kekeliruan itu PM Najib pula memuji apa yang PAS buat, kerana dikatakan telah berpolitik matang dan tabayyun, pergi menemui 1MDB, membuat penyelidikan, minta penjelasan dan menyarankan ia memahami nasi yang jadi bubur itu.
      
PM memujinya dengan kerana PAS  dikatakan memahami masalah 1MDB itu. Memahaminya bukan bererti seronok dengan petaka itu, tetapi yang ironinya, PAS memahaminya, takut PM  sendiri  tidak memahaminya. Semua oang kata, 1MDB adalah puaka,  sebaliknya PM dan UMNO kata, tak apa-apa.
       
Biarkanlah PM dengan dalih, versi dan persepsinya. Tetapi kata-kata senang dan puji dari Najib dan UMNO  itu boleh menjadi serangan yang lebih payah bagi PAS, kerana ia adalah seteru politik PAS terpenting sejak PAS ditubuhkan tahun 1951.
      
Sekalipun bagi politik duniawi, tiada sekutu kekal dan tiada seteru politik yang kekal, tetapi bagi sebuah jamaah Muslimin, jamaah yang sekular adalah seteru sepanjang zaman.
     
Falsafah yang Islam fahami, selagi Islam dan Nabi Muhammad dimusuhi Yahudi, ia sintum Islam berada dalam kedudukan yang betul. Tetapi kalau Yahudi memuji Islam dan Muhammad SAW maka ada yang tidak kena pada Islam.
      
Dari sejak Dato Asri, Haji Yusof Rawa, Ustaz Fadzil Noor, TG Nik Aziz hingga ke zaman TG Haji Hadi sentiasa mengingatkan, jika terus mengecam dan memusuhi PAS atau mana-mana jamaah Islam, maka ia tanda kita berada di tempat yang betul, tetapi apabila musuh memuji dan merasa senang dengan kita, berwaspadalah takut ada yang tidak kena pada kita.
       
Musuh lazimnya tidak akan senang sekalipun dalam keadaan yang baik, tetapi musuh amat senang apabila kita dalam keadaan yang lemah.
      
Usah kita ibaratkan PAS dan UMNO seteru dalam agama. Ambil keduanya seteru dalam politik. Tetap tabienya sama, sesama bermusuh. Tidak dipertikai kekentalan PAS semasa menghadapi cabaran Pemuda Tahan Lasak.
      
Tiada diragu perpaduan PAS menghadapi tekanan perit di zaman Mahathir. Tetapi PAS goyang apabila disenangi Tun RAzak. Bila Najib/Zahid puji PAS melangit, menyebabkan ada orang PAS curiga dan tuang dari PAS.
       
Apapun PAS jangan lari dari berpolitik matang seperti yang Najib kata bertabayyun. Kata betul pada yang betul dan kata tidak pada yang tak betul. Tetapi mesti waspada bila sentiasa dipuji musuh. Ia lebih susah dari musuh keji. Demikianlah susahnya politik. – HARAKAHDAILY 17/8/2017

- Advertisement -
- Advertisement -