Masa depan bumi Al-Aqsa di tangan kita

aqsa1
- Advertisement -

Saudaraku-saudaraku sekalian,

- Advertisement -

Di sini ada beberapa cadangan yang boleh kita praktikkan setelah bertawakkal kepada Allah SWT dalam usaha memelihara kesucian bumi Al-Aqsa.

Allah SWT pasti akan membantu kita dan sentiasa meletakkan kebaikan bersama dengan kita dalam usaha mengikuti jejak Rasulullah SAW.

Cadangan yang boleh dipraktikkan ialah:-

● Para Ulamak perlu bangkit dan memainkan peranan mereka sebagai golongan yang penting dalam institusi masyarakat bagi menjentik kesedaran, memberikan pedoman tentang apa yang pernah umat Islam perolehi pada zaman Ayyubiyah dalam menolak kehadiran tentera salib dari barat di tanah Al-Quds.

● Memupuk keprihatinan terhadap tanah Al-Quds. Menyebarkan kepada masyarakat di tempat-tempat yang khusus seperti masjid dan pusat pengajian tentang sejarah – sejarah terulung di tanah Al-Quds terutama peperangan yang berlaku di sana.

● Para ulama juga berperanan dalam menganjurkan pertemuan-pertemuan seperti nadwah, konferens, muktamar tentang bahaya-bahaya yang sedang menimpa Al-Aqsa dan tanah Al-Quds. Bahkan menghidupkan semula usaha-usaha yang dilakukan golongan-golongan terdahulu seperti penganjuran Muktmar Islami pertama di tanah Al-Quds pada 5 Disember 1931. Penganjuran tersebut diadakan di beranda Al-Aqa dan tepian Masjid. Semua usaha yang dilakukan adalah dalam rangka memperlihatkan kepentingan Al-Aqsa kepada Umat Islam.

● Merangka projek-projek pembangunan kebudayaan dan warisan untuk memelihara kesucian Al-Aqsa seperti yang telah dilancarkan oleh Dr Raid As-Solah kerana ianya bertujuan memelihara kesucian Al-Quds dan Masjid Al-Aqsa.

● Memberi panduan kepada para pengkaji dan penyelidik tentang tanah suci Al-Quds serta memelihara manuskrip-manuskrip warisan tentang kesucian tanah tersebut. Bahkan turut mengambil perhatian terhadap penjagaan arkib-arkib tersebut dan memeliharanya dari serangan zionis yang sistematik.

● Mewujudkan struktur organisasi dengan nama Ulamak Al-Quds bagi menangkis serangan musuh terhadap Al-Aqsa dan Tanah Al-Quds.

● Mewujudkan hubungan komunikasi dua hala dengan pihak gereja dan golongan paderi di tanah Al-Quds bagi menghadapi serangan-serangan yang dilancarakan di tanah Al-Quds di mana ia merupakan bumi yang suci bagi agama Islam dan Nasrani.

● Menyuarakan dan melaungkan seruan kepada Ulamak Ummah kesuluruhannya dalam meminta mereka mempertahankan siri-siri serangan yang dituju terhadap bumi Al-Aqsa.

● Menghantar wakil untuk memberi keterangan kepada Setiausaha Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu terhadap apa yang telah dilakukan oleh zionis terhadap tanah suci umat Islam.

● Menyeru para masyaikh, para pengkhutbah di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi untuk selalu memberi peringatan tentang perancangan Yahudi serta mendedahkan konspirasi mereka terhadap Masjid Al-Aqsa.

● Mengkhususkan tarikh 21 Ogos setiap tahun sebagai Hari Al-Aqsa Al-Mubarak. Pada hari tesebut disusun program-program berbentuk ilmiah dan mengadakan perhimpunan bagi mewujudkan kesedaran tentang apa yang dilakukan Yahudi terhadap Al-Aqsa sebagai kiblat pertama Umat Islam.

● Memperanankan ‘mimbar’ di setiap masjid dalam negara Islam sebagai platform untuk menyampaikan dan menyuarakan tentang isu Al-Aqsa dan tanah Al-Quds.

● Berusaha semaksimum mungkin dalam memberi penerangan tentang kelebihan untuk mendirikan solat di Al-Aqsa dan menyebut tentang kelebihan-kelebihannya.

● Berhubung dengan Para Masyayikh Al-Aqsa untuk mencapai target ke atas beberapa perkara iaitu:
1- Penyusunan Ulamak untuk mengajar di mihrab-mihrab Al-Aqsa.
2- Penggunaan telaga di ruangan luar Masjid Al-Aqsa untuk kebersihan dan memberi minum kepada pegunjung.
3- Pemantapan dan pengukuhan terhadap pegawai yang berkawal di setiap pintu-pintu masjid Al-Aqsa.
4- Penambahan kuantiti bas yang membawa para jemaah untuk solat subuh di sana.
5- Penyusunan jadual iktikaf dan jadual program-program ibadah yang tersusun di dalam Masjidil Aqsa.
6- Mewujudkan penyebaran untuk memberi kesedaran tentang Masjid Al-Aqsa.
7- Keprihatinan terhadap manuskrip-manuskrip warisan dalam usaha percubaan diseleweng oleh orang barat.

● Merangka usaha sama di antara para ulamak dalam usaha mengimarahkan Masjid Al-Aqsa serta melengkapkannya dengan prasarana yang diperlukan.

● Merancang perluasan Masjid Al-Aqsa.

● Menyeru Umat Islam di Palestin untuk tetap menunaikan solat jemaah di dalam Masjid Al-Aqsa dan mengimarahkannya walaupun berhadapan dengan cabaran dan ujian.

● Umat Islam dan para ulamak keseluruhannya perlu memiliki inisiatif dalam memikirkan masa depan Al-Aqsa.

● Berusaha menganjurkan muktamar antarabangsa di sekitar Al-Aqsa.

Ini merupakan sebahagian cadangan untuk membantu pembebasan Al-Aqsa. Tidak dapat disangkal inilah perkara-perkara yang hanya semata-mata berlegar di kebanyakan fikiran umat Islam sekarang.

Namun yang paling penting adalah kita melakukannya bersama-sama kita akan melepaskan diri kita dari tuntutan sebagai umat Islam mempertahankan kesucian Al-Aqsa.

Allah SWT akan memelihara sesiapa yang membantu Al-Aqsa, memeliharanya dari perancangan jahat musuh, rasa dengki dan dendam kesumat mereka.

Ya Allah! Jadikanlah mereka yang melindungi Al-Aqsa berada dalam lindungan Kamu dan peliharalah mereka dari sebarang kejahatan musuh-musuh-Mu. Dan kami memohon kesempatan sebelum mati, agar dapat menunaikan solat di dalam dalam Masjid Al-Aqsa dengan bebas dari sebarang gangguan zionis Yahudi dan kejahatan mereka. Amin. (http://ulamasedunia.org)

Diterjemah dari tulisan Dr Marwah Nassar, Lajnah Al-Quds KUIS.

- Advertisement -