Lambaian Kaabah: Ulang alik 7 km sehari ke Masjidil Haram

HANYA kira-kira 13 hari lagi jemaah haji akan menyertai wukuf di Padang Arafah. Pada 8 Zulhijjah jemaah haji akan bertolak ke Padang Arafah bagi menyempurnakan rukun haji.

Advertisement

Boleh dikatakan sebahagian besar jemaah Malaysia sekarang sudah berada di Makkah. Bagi mereka disenarai penerbangan awal ke Madinah sudah lama berada di Makkah.

Ada yang lebih sekali menunaikan ibadat umrah. Nostagia setahun berlalu masih tersemat dalam ingatan penulis. Begitu juga rakan-rakan lain yang menunaikan haji ketika itu.

Antaranya Cikgu Khairul dari Jertih, Dr Zamri (Pulau Pinang) dan Wan Malek (Shah Alam). Masih segar ingatan ketika kami berada di Makkah dan Madinah.

“Terasa seperti semalam,” ujar Cikgu Khairul. Ketika perjalanan dari Madinah ke Makkah kami singgah di Bir Ali untuk berniat ihram umrah.

Pakaian ihram bermula di hotel di Madinah lagi.

Perjalanan ke Makkah mengambil masa hampir lapan jam. Pemandu bas kami orang Indonesia boleh cakap Melayu dan Arab.

Selepas lebih separuh perjalanan bas kami naiki berhenti untuk membolehkan jemaah menunaikan solat jamak qasar Zohor dan Asar.

Lokasi itu di tepi lebuh raya hanya ada bangunan masjid, tandas dan restoran. Ia terletak di tengah-tengah padang pasir yang luas mata memandang.

Ketika kami sampai di situ sudah ramai jemaah haji singgah. Deretan bas boleh dilihat di ruang parkir. Jemaah beratur untuk memasuki tandas dan mengambil wuduk. Agak kekok juga kerana kami berihram.

Selepas solat kami menaiki bas dan menjamah makanan yang dibekalkan Tabung Haji. Kira-kira sejam bas berhenti di situ.

Penduduk tempatan juga ada yang menjual tasbih dan buah-buahan. Pancaran matahari terik di atas kepala. Debu pasir berterbangan ketika dilalui kenderaan.

Tahun ini TH menggunakan 180 bas untuk membawa  jemaah haji dari Madinah ke Makkah. Selain itu 116 bas lagi diguna bagi mengangkut jemaah tiba di Jeddah ke Makkah.

Ketika menghampiri kawasan Makkah bas dilencongkan ke kawasan berpagar yang dikenali sebagai Jumum. Ia terletak kira-kira 20 km dari Kota Makkah.

Banyak bas berderetan di ruang tersebut. Di situ pelbagai makanan dan minuman diagih ke dalam bas. Makanan itu disedekah penjaga Kota Suci Madinah dan Makkah.

Ketika semakin menghampiran Masjidil Haram kelihatan menara jam dari jauh. Kami berterusan melafazkan talbiah sejak dari Madinah lagi.

Bas membawa kami ke Hotel Land Premium yang terletak di 8747 Al Hijrah, Al Misfalah, Mecca 24233. Hotel itu terletak kira-kira 900 meter dari Masjidil Haram.

Sebelum dibenarkan turun daripada bas, kami diberi taklimat oleh petugas TH. Wakil Muasassah pula membekalkan gelang plastik yang perlu dipakai di tangan.

Hotel bertingkat tersebut mempunyai banyak lif, namun sering sesak memandangkan hampir 5,000 ditempat di situ.

Kami menginap bersama 10 rakan jemaah dalam satu bilik. Deretan katil disusun. Kami berkongsi sebuah bilik air. Ia sudah menjadi perkara biasa sejak lapan hari berada di Madinah.

Selepas menjamah makanan yang dibekalkan dan solat Maghrib serta Isya kami turun ke lobi untuk menunaikan umrah pertama. Kumpulan kami berjalan beramai-ramai ke Masjidil Haram dengan dipandu seorang petugas warga tempatan.

Berjalan dengan kumpulan ramai di celah-celah lautan di sepanjang perjalanan membangkit semangat. Lafaz talbiah terus dilaungkan. Ketika itu jemaah lain sudah keluar dari Masjidil Haram selepas menunaikan solat Isya.

Ketika memasuki Masjidil Haram hati penulis terkedu, sekali lagi dapat melihat Kaabah yang berdiri tegak di hadapan.

Kali kedua dalam sejarah hidup penulis berdepan Kaabah. Kami tawaf tujuh pusingan sebelum melaksanakan saie dan bercukur.

Tawaf dan saie di celah-celah ribuan manusia memberi cabaran besar bagi mereka yang agak berusia dan uzur.

Ada rakan-rakan yang menyempurnakan umrah dan sampai kembali ke hotel jam 12 tengah malam. Tidak kurang juga yang tersesak mencari jalan untuk balik ke hotel.

Biar pun balik ke hotel jam 1 pagi, namun jam 3.30 pagi perlu bergegas ke Masjid Haram sekali lagi untuk menunaikan solat Subuh.

Boleh dikatakan sepanjang berada di Makkah kami berjalan kaki lebih 7 km sehari. Pergi ke Masjidil Haram untuk solat Subuh, Zohor, Asar dan Maghrib serta Isyak. – HARAKAHDAILY 16/8/2017