Israel tekad halang pembinaan terowong Gaza

- Advertisement -

PORTAL BBC News dalam laporan terbarunya melaporkan bahawa Israel akan mempercepatkan sekatan di sepanjang sempadan dengan Gaza. Hal tersebut adalah bagi menghalang Hamas dari terus membina terowong.

- Advertisement -

Mengulas lebih lanjut berkenaan sekatan itu, pembinaan terowong panjang berukuran 64 km (40 batu) dengan kedalaman 40 m (131 ft) di bawah dan 6m di atas tanah dikatakan telah menelan kos sebanyak 3bn shekels ($833m).

Sementara komander tentera Israel berkata, halangan bagi menghalang terowong itu perlu disiapkan sebelum tahun 2019 dan Israel telah berusaha memusnahkan terowong-terowong yang dibina sejak peperangan di Gaza pada tahun 2014 lagi.

Semasa pertempuran selama 50 hari yang lalu, kumpulan Hamas dikatakan telah menggunakan terowong tersebut untuk menyusup ke wilayah Israel dan telah membunuh 12 askar mereka.

Pada masa yang sama, tentera Israel turut memusnahkan lebih daripada 30 terowong sepanjang peperangan tersebut.

Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) konflik tersebut turut mengakibatkan seramai 2,251 orang Palestin maut serta 1,462 orang awam dan 11,231 cedera.

Manakala di pihak Israel pula, seramai 67 orang askar dan enam orang awam terbunuh. 1,600 yang lain dicatatkan cedera.

Memetik sumber sama, Israel turut membincangkan tentang bagaimana jaringan terowong Hamas berterusan.

Sementara Majalah Angkatan Pertahanan Israel (IDF) Maj Gen Eyal Zamir berkata halangan itu akan diselesaikan, walaupun risiko tinggi konflik Hamas dan Israel bakal tercetus lagi.

Media rasmi Israel memaklumkan sekiranya Hamas memilih untuk berperang melawan halangan, ia akan menjadi alasan yang baik (bagi Israel) untuk berperang.

Tahun lalu, pemimpin Hamas di Gaza, Ismail Haniyeh, berkata mereka masih menggali terowong, namun tidak dinyatakan keluasannya.

Menurut laporan media tempatan pula, mesin yang digunakan untuk menggali halangan baru akan menghancurkan terowong-terowong yang sedia ada. (http://ulamasedunia.org)

- Advertisement -