13 Ogos, kaum Maya, Nazi, Kamal Atarturk, kidal, Alexander dan aku

- Advertisement -

TERIMA kasih kepada semua yang mengucapkan ucapan sempena ulangtahun kelahiran saya mengikut kalendar gregory. Semoga dengan ulangtahun mengingatkan saya bahawa baki kehidupan saya di dunia ini semakin berkurangan.

- Advertisement -

Sebagai penghargaan, saya kemukakan beberapa info tentang tarikh 13 Ogos ini:

13.8.3114SM: Menurut seorang pakar sejarah Floyd Lounsbury, pada tarikh ini tahun 3114 sebelum Masihi, kalendar kaum Maya diasaskan. Kaum Maya merupakan kaum silam yang sangat bertamadun. Mereka pakar dalam matematik, astronomi dan binaan.

Antara penemuan mereka yang hebat adalah kalendar kaum maya. Sebahagian pakar berpendapat kalendar mereka adalah paling tepat dari sudut kiraannya yang pernah wujud di bumi. Tetapi kalendar Maya hanya disusun setakat tarikh 21.12.12. Dahulu ramai yang menjangkakan tarikh tersebut adalah hari kiamat.

13.8.1784: Parlimen British telah meluluskan Akta Syarikat Hindia Timur, menjadikan Syarikat ini dikawal oleh kerajaan British.

Syarikat Hindia Timur Inggeris adalah syarikat perniagaan yang diasaskan di India, bagi mengaut hasil mahsul negara-negara yang dijajah oleh Inggeris di kawasan Hindia Timur, ataupun dikenali sebagai kepulauan melayu hingga ke India. Syarikat ini menjadi ejen penjajahan atas nama ekonomi. Mereka memiliki tentera dan pihak berkuasa sendiri dalam melaksanakan misi penjajahan.

13.8.1923: Kongres Kebangsaan Turki memilih Mustafa Kamal Atartuk sebagai Presiden Pertana Republik Turki. Sejarah hitam bagi umat Islam kerana menandakan sistem pemerintahan khilafah telah dibubarkan.

Kamal Atartuk merupakan ejen British yang bertindak melumpuhkan khilafah Utaniah dari dalam. Beliau menentang kerajaan dengan membawa pendekatan anti-korupsi, pembaharuan, membela rakyat bawahan dan keadilan. Apabila rakyat termasuk ulama terikut dengan gerakannya hingga berjaya menggulingkan khalifah terakhir Uthmaniah, beliau terus membubarkan khalifah, menghapuskan ajaran Islam dan menerapkan ideologi sekular ke dalam Turki.

13.8.1961: Tembok Berlin di Jerman mula dibina di bahagian Jerman Timur. Tembok tersebut memisahkan Jerman Timur yang dijajah oleh Soviet Union dengan Jerman Barat yang dijajah oleh Perancis, British dan Amerika. Namun pada 1990, tembok Berlin diruntuhkan dan Jerman bergabung kembali.

Jerman sebelum itu diperintah oleh tentera Nazi di bawah kepimpinan Adolf Hitler. Hitler berjaya menakluk banyak wilayah-wilayah negara jiran di Eropah. Pada perang dunia kedua, Nazi jatuh selepas menghadapi serangan ahzab Amerika, Perancis dan Britain dari sebelah selatan, dan Soviet dari sebelah timur.

13.08.1976: Hari Kidal Sedunia diasaskan. Sebagai fakta, 10 peratus penduduk bumi merupakan kidal. Antara tokoh yang kidal adalah saintis genius Albert Einstein, pemerintah agung Alexander The Great, pemuzik Beethoven, lagenda gitaris Jimi Hendrix, pengasas Micorost Bill Gates, Presiden Cuba Fidel Castro, pencipta kereta Henry Ford, astronout Neil Armstrong, tokoh politik Julius Caesar, filsuf dan seniman Leonardo Da Vinci, Picasso dan ramai lagi.

Termasuk saya yang menyambut ulangtahun kelahiran hari ini. Such a fantastic date!

- Advertisement -