PAS jadi NGO sahaja

- Advertisement -

BAHKAN setelah PAS kalah di Kelantan hujung tahun 1970-an ketika ia mampu meraih dua DUN saja setelah 19 tahun berkuasa, diikuti pula ia hanya mampu beroleh satu kerusi sahaja dalam PRU 1986, maka ada yang menyarankan agar PAS turun dari status sebuah pertubuhan politik kepada sebuah NGO dakwah saja.
      
Masa itu orang tidak tahu bahasa relevan.
       
Maksudnya PAS sudah tidak relevan lagi sebagai parti politik. Baik jadi sebuah NGO yang bergerak dalam dakwah. Tak habis-habis ada lagi sampai hari ini orang yang berotak, PAS elok jadi NGO dakwah saja.
       
Justerunya orang-orang yang lulus pengajian Islam dan bergerak dalam persatuan pelajar Islam di kampus-kampus, yang jiwanya penuh PAS semasa belajar, lalu selepas graduan membentuk NGO belia Islam dan belajar di luar negeri memikirkan digantikan PAS dengan parti Islam baru bila tamat nanti.
      
Kerana politik itu mendesak, PAS dikira tidak lagi relevan, maka antaranya masuk UMNO supaya politik Islam diterapkan dalam UMNO dan bergerak mengambil alih pimpinan UMNO, jangan biarkan UMNO diambil alih oleh Dr.Mahathir dan Musa Hitam.
      
Maka serentak budak-budak yang berjiwa Islam tadi bersama UMNO dan NGO yang pekat Islamnya masa itu menjauhkan diri dari PAS kerana PAS dirasakan tidak relevan lagi dalam politik masyarakat majmuk di Malaysia.
       
Tetapi politik itu bergerak dan berubah. Yang melarikan diri ke dalam UMNO itu akhirnya bercempera, hingga yang akhir berada di anak tangga teratas di ambang puncak tinggal Datuk Zahid Hamidi yang menjadi Timbalan Perdana Menteri sekarang.
       
Tetapi PAS itu degil dan liat dengan cita-cita perjuangnya ketika diasaskan tahun 1951 dulu untuk memperjuangkan sebuah masyarakat dan kerajaan yang mesra Islam di Malaysia sekalipun ia tinggal beberapa orang saja seperti kaum Nuh sebelum dunia dicurah banjir.

- Advertisement -

Bila ia tinggal dua DUN di Kelantan oang kata sudah ada dua batu nisan. Matilah ia!
      
Ia bangun tahun 1982 dengan konsep kepimpinan ulama, yang retak sebelumnya jadi satu balik. Pada PRU 1982 itu ia dapat sepuluh DUN Kelantan dan lima di Terengganu. Tahun 1986 ia kekal 10 lagi di Kelantan tetapi tinggal satu Parlimen dari lima sebelumnya.
       
Dibuktikannya ia tidak sekadar layak jadi NGO tetapi dirampasnya semula Kelantan hingga hari ini dalam PRU 1990. Tak berbangkit lagi turun status kepda NGO kerana dalam 20 tahun kebelakangan ini ia berkuasa di Terengganu, memugut beberapa kerusi Parlimen di Kedah dan mula ada DUN di Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Johor dan Pahang.
      
Sebagai BN pernah kalah di Terengganu, ia kalah balik di negeeri itu. Tetapi dalam dua PRU yang lalu ia mengekalkan jadi pembangkang yang kuat di Terengganu menjadi negeri tinggal beberapa majoriti saja.
       
Ia jadi relevan semula. Faktor Anwar menjadikan ia tambah relevan hingga merasa jadi MB di Perak. Sebagaimana kerajaan campuran di mana-mana di dunia jarang kekal, maka PAS adalah  sebahagian dari politik dunia yang ada pasang surutnya.
       
Kerana sekutunya sepuluh tahun terakhir ini mengiranya seperti melukut perjuangan Islamnya tidak diiktiraf dalam pakatan pembangkang kononnya ia tidak termasuk antara yang sepakati semasa pembentukan muafakat dulu, maka ia keluar untuk jadi blok ketiga Gagasan Sejahtera.
      
Siapa akan jadi melukut? Ia kekal tidak jadi NGO, tapi politik dakwah dan tarbiyah mengejar kemenangan dan pemerintahan. – HARAKAHDAILY 1/8/2017

- Advertisement -