Palestin dan peranan NGO Islam Malaysia

- Advertisement -

MASJID al-Aqsa al-Mubarak, Baitulmaqdis, Negara Palestin adalah kiblat pertama kaum Muslimin dan ia sebahagian tempat suci penting umat Islam seluruh dunia selain di Masjidil Haram di Mekkah dan Masjid Nabawi di Madinah, Arab Saudi.

- Advertisement -

Mengikut rekod sejarah, sebuah masjid kayu pada asalnya dibina di sini oleh Saidina Umar Al-Khatab, khalifah kedua Islam pada tahun 638 Masihi dan Al Walid ibni Abdul Malik menyiapkan pembinaan masjid ini semasa pemerintahannya pada 705 Masihi.

Bermula pada 14 Mei 1948, sejarah hitam buat penduduk Palestin dan Umat Islam seluruh dunia apabila perisytiharan penubuhan negara Israel ketika itu dan dunia dapat melihat kecenderungan seluruh pentadbiran negara di dunia tentang Palestin dan juga Israel.

Palestin pada masa kini seolah-olah ditimpa pelbagai asakan Israel dan sekutunya serta melancarkan pelbagai perancangan untuk ‘memusnahkan’ apa sahaja atas nama dan bumi Palestin yang sedang ‘memanggil’ dunia untuk membantu mereka.

Justeru, di negara Malaysia tidak kira bangsa dan agama perlu membantu rakyat Palestin atas nama kemanusian yang diserang dengan pelbagai keadaan termasuk fizikal serta nyawa mereka yang memerlukan pembelaan dunia terutamanya juga Malaysia.

Peranan setiap rakyat Malaysia atas nama kemanusian, perlu disampaikan dengan maklumat terkini keadaan rakyat Palestin dan apa yang sedang benar-benar berlaku di sana dengan kesedaran serta penerangan dan informasi yang tepat dan benar.

Sudah tiba masanya semua pihak bersatu atas nama kemanusian untuk melihat kerakusan yang dilakukan kepada penduduk dan bumi Palestin terbela, peranan besar Badan Bukan Kerajaan menggerakkan agenda penting ini dengan segera.

Penjelasan yang tepat dan berdasarkan fakta apa yang berlaku di Palestin adalah isu kemanusian dan bukanya isu agama kerana terdapat juga penduduk Palestin yang bukan dikalangan orang Islam dan mereka semua sedang teraniaya.

Penganjuran penerangan melalui kempen di media arus perdana dan media sosial selain penganjuran Persidangan Meja Bulat dan pelbagai penganjuran perbincangan boleh diaturkan untuk merancangan bantuan yang boleh disalurkan.

Malah, hasilnya juga perlu menjadi suara pendesak agar semua pihak memainkan peranan mereka termasuklah Pertubuhan Kerjasama Islam atau OIC yang semangkin ‘hilang sengat’ untuk membantu negara-negara yang majoriti penduduk Islam.

Masa kini, Pertubuhan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) perlu bergerak seiring melalui gerakan Badan Bukan Kerajaan di ASEAN bertindak sebagai penggerak mencetuskan suara untuk membantu penduduk Palestin.

Jika kita di ASEAN, boleh dan mampu untuk membantu penduduk Palestin di atas kemampuan dan keupayaan kita dan ia sebagai contoh pemangkin pula kepada Pertubuhan Besar Dunia untuk turut sama kelak pada masa yang akan datang.

Biar bermula di sini, ASEAN yang dianggotai Badan Bukan Kerajaan masing-masing duduk semeja untuk sama-sama membantu penduduk Palestin yang seolah-olah tiada kesudahan yang dipandang remeh oleh Israel dan sekutunya.

Perlu dijadikan indikator bagi satu lagi usaha seumpama ‘flotila’ oleh Badan Bukan Kerajaan di Malaysia dan ia perlu digembelingkan bagi menjelaskan suasana sebenar dan menjiwai erti perkongsian keamanan dan perdamaian. – HARAKAHDAILY 31/7/2017

#Penulis adalah Pensyarah Kanan Geopolitik Universiti Teknologi Petronas (UTP)

- Advertisement -