KDN gagal urus isu pekerja asing

- Advertisement -

PEKERJA asing yang sah sehingga bulan jun 2017 berjumlah 1.78 juta berdasarkan  kenyataan yang dibuat oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) secara bertulis kepada soalan dalam parlimen baru-baru ini dan dilaporkan media.

- Advertisement -

Angka ini tidak termasuk pendatang asing tanpa izin (PATI) yang dianggarkan mungkin melebihi angka yang sah walaupun KDN telah melaksanakan Program Penggajian dan Penempatan Semula (Program Rehiring) sebagai tindakan bagi mengurangkan PATI. Menurut jawapan KDN kepada soalan di Parlimen berikut adalah 10 negara dengan bilangan warganegara paling ramai di Malaysia,

1. Indonesia – 728,870
2. Nepal – 405,898
3. Bangladesh – 221,089
4. Myanmar – 127,705
5. India – 114,455
6. Pakistan – 59,281
7. Filipina -56,153
8. Vietnam – 29,039
9. China – 15,399
10. Thailand – 12,603

Sehingga kini isu lambakan pekerja asing ke negara ini masih tidak mendapat perhatian yang serius oleh pihak kerajaan sehingga mendatangkan kesan yang berantai termasuk jenayah dan sosial.

Masalah pekerja asing sudah mencapai tahap yang sangat membimbangkan kerana lambakan yang tidak terkawal akan memberi kesan yang cukup negatif bukan sahaja kepada pembangunan ekonomi yang mampan dan keselamatan sosial tetapi juga kepada keselamatan negara.

zainal kidamDalam isu ini PAS melihat dari segi ekonomi kesan yang paling ketara ialah kurangnya peluang pekerjaan kepada warga negara dan kadar upahan buruh yang rendah secara keseluruhannya.

Dengan pertumbuhan ekonomi yang agak sederhana dewasa ini, jumlah tenaga kerja yang diperlukan adalah lebih rendah daripada bekalan yang berlebihan sedia ada disebabkan lambakan pekerja asing.

Pada hemat kami hasilnya majikan akan lebih bersedia untuk mengambil pekerja asing dengan bayaran upah yang lebih rendah berbanding pekerja tempatan.

Inilah hujah utama yang digunakan oleh majikan dengan mengatakan bahawa pekerja tempatan lebih memilih untuk mendapat pekerjaan. Hakikatnya upah yang disediakan adalah jauh lebih rendah daripada sepatutnya berasaskan pencapaian ekonomi dan kos sara hidup semasa.

Malah majikan sanggup mengambil pekerja yang kurang mahir berbanding pekerja tempatan yang lebih mahir dengan permintaan upahan yang lebih rendah dari pekerja asing.

Hasilnya pekerja tempatan yang terlatih pun sangat sukar untuk mendapat pekerjaan dan kini jumlah tenaga pekerja yang terlatih dan graduan dari pengajian tinggi yang menganggur sudah mencapai ratusan ribu.

Masalah pengangguran dalam kalangan anak muda dan graduan daripada institusi pendidikan tinggi khususnya akan memberi kesan jangka panjang kepada negara jika tidak dapat ditangani dengan berkesan.

Justeru PAS mencadangkan diwujudkan perancangan secara menyeluruh dalam menangani isu tenaga kerja termasuk isu pengambilan tenaga pekerja asing dan tindak segara bagi mengatasi masalah PATI.

ZAINAL ABIDIN KIDAM
Pengerusi Lajnah Pekerja dan Pengguna PAS Pusat.
28 Julai 2017/4 Zulkaedah 1438 – HARAKAHDAILY 28/7/2017

- Advertisement -