Jangan terpedaya umpan PM, selesaikan isu PGBF

Foto hiasan.
- Advertisement -

TAHNIAH kepada warga peneroka Felda yang menerima ‘durian runtuh’ selepas pengumuman insentif khas oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 23 Julai.

- Advertisement -

Pengumuman itu menandakan bahawa Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) sudah hampir tiba. Malah dengan habuan yang agak besar itu Umno mengharapkan peneroka Felda akan terus menjadi benteng akhir mereka untuk berkuasa dan terus menerus menyeleweng selain membiarkan rasuah berleluasa.

Penanda aras bahawa Umno terpaksa memberi umpan besar besaran buat fixed deposit mereka iaitu Felda yang mana mereka mungkin boleh menguasai 54 kerusi Parlimen dengan cara ini.

RoslanMEKami di NGO Generasi ingin sekali menegaskan bahawa habuan sedemikian bakal memberi kesan, namun dalam masa yang sama peneroka Felda diharapkan tidak termakan umpan sebesar itu apatah lagi jika diingatkan semula bahawa Umno melalui pelbagai cara telah menjahanamkan kantung wang peneroka Felda.

Ia tidak termasuk lagi beberapa projek besar bawah FGV dan Felda yang telah memangsakan warga Felda di samping penipuan besar dalam isu hasil warga Felda.

Malah penipuan Umno BN ini tidak mengejutkan kami sebagai anak generasi kedua Felda sebaliknya kami melihat ia satu keterdesakan Umno BN yang terpaksa menggunakan wang untuk memancing semula undi peneroka selepas melihat kebangkitan anak muda generasi Felda yang tidak lagi mahu bersama Umno.

Suka kami ingatkan bahawa Umno BN yang menerajui negara masih tidak menyelesaikan lagi isu perumahan generasi kedua Felda yang dicanang selama ini.

Kami pasti bahawa selepas satu desakan dari pihak kami,  maka Umno akan bertindak mengumumkan pula peruntukan tambahan buat perumahan PGBF itu.

Ingatlah bahawa segalanya yang diumumkan ini menandakan ia umpan besar atas keterdesakan, maka sebagai warga Felda yang matang dan bijaksana, umpan yang didepan mata boleh dimakan tetapi usah tersangkut di dalam perut kerana akibatnya selepas ini peneroka akan terus menjadi mangsa pelbagai pendekatan gila pasca PRU14 andai kerajaan Umno BN terus memerintah negara.

Ambil habuan,  tetapi usah ada rasa bersalah atau terhutang budi,  kerana Umno BN telah lama berhutang dengan peneroka Felda.

Memangkin Impian Generasi

USTAZ ROSLAN MD ESA
Presiden Generasi

- Advertisement -