Ratib UG Umno-PAS masih kekal jadi ilusi politik

- Advertisement -

RATIB UG Umno-PAS masih kekal menjadi ilusi politik yang tak zahir di alam hakiki. Tapi budaya politik matang dan sejahtera telah berjaya menerobos sempadan jalan dakwah dari suatu visi menjadi realiti. Maaf, bahasa sedikit bersastera.

- Advertisement -

Apabila langkah perjalanan gerak kerja kita dicemburui dan dimusuhi, itulah antara tandanya kita sedang mengorak langkah yang tepat menuju ke destinasi. Lawan kita tak akan menghalang andai langkah perjalanan kita sedang menuju ke dalam gaung. Kerana itulah sebenarnya yang mereka nak tengok. Tapi mereka akan cukup gelisah bila melihat kita sedang menapak menuju ke puncak. Maka perjalanan ini perlu dihalang dengan apa cara sekalipun.

Kita tak perlu berhenti dan mengalah hanya kerana halangan. Sikit sebanyak semak-samun yang ada, kita tebas sambil berjalan saja. Menebas semak-samun bukan matlamat perjalanan kita, tapi lebih bersifat membersihkan halangan dalam perjalanan. Di puncak sana nanti, akan kita letakkan syariat Allah di tempat tertinggi.

Semak-samun ada macam-macam pesen dan rupa. Ada yang berduri, berakar, berselirat, bergayutan sehingga nampak seram malah ada pohon tua yang telah berusia lebih 90 tahun menghalang perjalanan. Orang kata, pohon tua itu berhantu. Tapi kita lalu buat tak tahu saja. Nampak ada banyak pohon dedalu yang sedang menumpang di dahan pokok tua tersebut. Kita lama dah kenal perangai dedalu. Sebab itu tak perlu tebang pokok tua tersebut. Ia akan mati dengan sendirinya lalu menjadi sejarah untuk kita tunjuk kepada anak cucu nanti.

Dalam perjalanan, kita kekal fokus dengan memandang ke hadapan. Sekali-sekala menoleh ke belakang itu biasa. Tapi kalau kita asyik memandang ke belakang dan cuma sekali-sekala memandang ke hadapan, maka itu luar biasa! Berjalan pesen lagu ni, saya bimbang boleh jatuh ke dalam gaung.

Teruskan melangkah sahabatku. Hati-hati jangan sampai kaki tersadung akar yang berselirat lalu tergolek jatuh ke dalam gaung.

Dr Azman Ibrahim
AJK PAS Pusat
18 Julai 2017

- Advertisement -