Usah tunggu Azmin ke Tanjung Karang

SubkyLatif
- Advertisement -

JUSTERU Datuk Azmin Ali ingin bertanding di Pekan demi berdepan dengan Perdana Menteri Najib, maka Tan Sri Noh Omar mencabarnya datang menentangnya di Tanjung Karang.
       
Suatu yang saya kira tidak akan dilayan oleh Azmin, justeru keinginannya adalah untuk mencabar Najib. Kecuali kalau Najib mahu ke Tanjung Karang. Sekadar untuk menghadapi Noh di Tanjung Karang, PKR akan hantar orang lain.
       
Tetapi yang amat geramkan Azmin sekarang ialah Noh. Tiada sah politik Noh barang satu hari jika dia tidak menyasarkan Azmin.
       
Sasaran Noh terhadap Azmin bukan terhadap kerusi Parlimennya, tetapi adalah Menteri Besar Selangornya. Noh tidak peduli sangat Azmin sebagai ahli Parlimen, kerana pada sifir politiknya Azmin tidak bisa sangat sebagai MP dalam pemerintahan pusat yang dikuasai oleh Barisan Nasional.
      
Jikapun Azmin kalah dengannya di kerusi ParlimnTanjung Karang tapi menang di mana-mana DUN yang Pakatan Harapan menguasai Selangor, maka Azmin akan jaadi Menteri Besar saja.
      
Maka keutamaan Noh ialah melenyapkan politik Azmin di Negeri Selangor. Itulah kerja besar Noh yang Najib beri sekarang.
      
Noh dipercayai tidak suka ke DUN.  Sekalipun dia boleh pilih mana-mana DUN yang UMNO boleh menang dan dia boleh menang, tetapi dengan kerajaan Selangor masih pada PKR/Pakatan Harapan, Noh akan jadi Ketua Pembangkang saja. Noh lebih mahu jadi menteri kerajaan pusat dari menjadi pmbangkang di  Selangor.
      
Azmin  dengan kedudukannya sebagai Timbalan Presiden PKR tidak direstui PKR bertanding di DUN yang tidak cerah baginya. Maka dia tidak akan ke Tanjung Karang sebaliknya akan pilih DUN yang terjamin kemenangannya.
      
Persepsi pegawai kerajaan Selangor tidak mengira Noh calon MB yang terbaik buat BN. UMNO dikatakan sedang mencari seorang calon MB yang boleh membawa kemenangan kepada BN.  Tetapi setakat ini Noh saja terserlah di kalangan UMNO dan kalau adapun orang UMNO yang partinya boleh kerah untuk mencabar Azmin hanya Noh. Yang masyhur selain Noh ialah Datuk Jamal Yunus. Masa dia ditugaskan mencabar Azmin.
       
Maka peranan Noh sekarang ialah mengeluarkan Azmin dari politik Selangor. Maka Noh jangan tunggu Azmin datang ke Tanjung Karang tapi Noh mesti kejar di mana saja Azmin bertanding sekalipun di kubu kuat Azmin.
        
Jangan suruh orang lain menandingi Azmin. Noh sendiri mesti mempertaruh nasibnya mengejar DUN mana Azmin bertanding. Jangan buru Parlimen mana Azmin pilih. Cari DUN mana pilihan Azmin. Kemenangan Azmin di Parlimen, pada Noh dan UMNO tidak jadi strategi utama UMNO Selangor dan Noh, tetapi keutamaannya ialah Azmin kalah di DUN.
      
Jika Azmin kalah kepada Noh di DUN barulah Noh jadi anak jantan, tapi  kalau Azmin kalah pada Noh di Parlimen Tanjung Karang, tapi tak jadi  MB Selangor, tidaklah  sama dengan Noh sendiri menjadi Menteri Besarnya.
       
Kalau Noh jadi ADUN dan Azmin tidak lagi jaadi Menteeri Besar, orang PKR lain jadi MB, maka lebih senang Noh sebagai ketua pembangkang tonyoh kerajaan Pakatan.
      
Jika Noh mahu hebat dan menjadikan UMNO Selangor lebih hebat dalam politik PRU14 nantu, Noh jangan  tunggu Azmin ke Tanjung Karang tapi buru Azmin di mana saja sekalipun Noh tumbang kepada Azmin.
     
Saya tidak kata siapa lebih kuat. Tapi itu saja caranya Noh dapat berdepan dengan Azmin. Bagi saya biar Noh kalah. – HARAKAHDAILY 9/7/2017

- Advertisement -
- Advertisement -