Perantau generasi Felda perlu terus beri maklumat

Naraza Muda
- Advertisement -

PELUANG pulang ke tanah rancangan Felda di Terengganu adalah ruang yang paling sesuai untuk warga anak Felda di perantauan menyampaikan maklumat perkembangan terkini yang melanda Felda kepada ibu bapa mereka dan juga rakan-rakan sebaya yang menetap di tanah rancangan.

- Advertisement -

Walaupun zaman gajet dan smat phone memudahkan mereka yang tinggal di Felda mengakses maklumat terkini, cara perkongsian terus adalah cara yang sangat meninggalkan kesan mendalam apabila warga perantau bawa hujah atau maklumat dengan bersahaja dalam setiap sembang bersama teman atau ibu bapa.

Kedudukan mereka berjawatan dan berada di bidang profesional menambahkan lagi keyakinan warga Felda bila golongan ini bercerita dan menyampaikan maklumat sebenar.

Krisis FGV dan Tan Sri Isa Abd Samad yang telah sampai kemuncaknya beberapa minggu lalu meninggalkan satu sejarah hitam bagi warga Felda apabila FGV dan Felda sebelum ini diuruskan di bawah Isa Samad telah mengubah langkap Felda secara menyeluruh.

Aset-aset Felda yang sebelum ini mendatangkan pendapatan atau pulangan kepada Felda dan secara langsung kepada warga Felda kini sudah berpindah tangan kepada FGV. Sejak FGV disenaraikan di BSKL kebajikan pembangunan sosial peneroka Felda terjejas teruk.

Transaksi atau perpindahkan ringgit berjumlah RM17.6 bilion hasil penyenaraian FGV gagal memberi hasil besar kepada warga Felda terutama golongan generasi kedua Felda. Peluang pekerjaan dan sosial ekonomi golongan ini juga gagal dipertingkatkan tidak seindah janji tranformasi yang dijanjikan Perdana Menteri sebelum penyenaraian FGV dibuat.

Kehilangan 360,000 hektar tanah perladangan Felda Plantation yang mendatangkan pendapatan besar kepada kumpulan sebelum ini adalah satu kehilangan aset kepunyaan warga Felda yang tidak dipandang serius oleh peneroka. Hasil tahunan dari tanah ini sebelum ini mencecah RM1.8 bilion setiap tahun.

Sepanjang tempoh tanah ini diserahkan kepada FGV, Felda sudah kehilangan pendapatan melebihi RM6 bilion sehingga kini. Ada sumber mendakwa FGV sepatutnya membayar  saguhati  hasil dari penyerahan ini sebanyak RM500 juta setahun kepada Felda. Namun maklumat dari sumber dalaman menyatakan FGV gagal melunaskan saguhati ini sejak beberapa tahun lalu.

Isu Perumahan Generasi Baharu Felda PGBF di Terengganu juga sangat kritikal. Daripada 21 tanah rancangan Felda di Terengganu, PGBF sehingga kini gagal dilunaskan janji kepada generasi kedua Terengganu.

Satu-satunya PGBF yang sudah siap di Felda Neram, sehingga Jun 2017 masih gagal diagihkan walaupun pembinaanya sejak zaman Pengerusi Felda sebelum ini iaitu Tan Sri  Mohd Yusof Noor. Projek ini sebelum ini dikenali Perumahan Warga Felda PWF sebelum ditukar kepada PGBF.

PGBF di Felda kertih 5 juga terbengkalai sehingga sekarang. Sepatutnya projek ini siap dan boleh diduduki beberapa tahun lalu. Begitu juga di tempat lain seperti Felda Bukit Bading, Chalok Rahmat dan Chalok Barat, hanya papan tanda tanpa sebarang aktiviti pembinaan di atas tapak yang dirasmikan sebelum PRU13 yang lalu.

Projek sentuhan kasih di Felda Tenang juga antara koleksi kegagalan projek ini di Terengganu dan diakui sendiri oleh Exco kerajaan Terengganu tahun lalu dalam satu kenyataan selepas pihak Kongres Rakyat membangkitan isu ini dalam satu persidangan mereka.

Ini antara isu yang perlu diketengahkan oleh Perantau Felda yang masih ada seminggu lagi untuk bersama warga Felda di tempat masing-masing. Ambil lah peluang ini sebaik mungkin dan sudah tentu ianya akan memberi kesan besar dan mendalam jika ianya mampu disampaikan kepada golongan sasaran.

Justeru itu kami Pertubuhan Generasi Warisan Kebangsaan Terengganu merayu semua Perantau Felda tidak melepaskan peluang ini, gunakanlah apa jua pendekatan agar kesedaran maklumat ini terus digerakan demi pembelaan kepada kita semua warga Felda Terengganu.

‘SELAMAT HARI RAYA’

NARAZA MUDA
Pengerusi GENERASI Terengganu

- Advertisement -