Jika BN terus perintah, petrol dan ubat bakal dikenakan GST

- Advertisement -

ASALNYA bermula 1 Julai ini, beberapa makanan tertentu akan dikenakan GST. Antaranya, ialah belut, ikan todak dan buah-buahan yang diimport seperti avokado, buah ara, anggur, nectarines, ceri dan beri.

- Advertisement -

Lebih mendukacitakan ialah barangan asas sayur-sayuran seperti kentang, kacang panjang, kacang, bayam dan jagung manis dan bihun, kuey teow, laksa mee dan minyak kelapa juga akan dikenakan GST.

tuan ibrSemua rakyat mengeluh mengenai kenaikan harga barangan dan kos sara hidup. Wujudnya cadangan pelaksanaan GST terhadap senarai barangan terbaru ini, meskipun dibatalkan kurang 24 jaM, kerana reaksi segera rakyat yang membantah. PAS yakin tindakan ini ada kaitan langsung dengan PRU14 yang tidak lama lagi. Namun apakah jaminan ia tidak dilaksakan selepas PRU14?

Bank Negara telah mensasarkan bahawa inflasi negara akan meningkat pada purata 3-4%. Pada bulan Mac, inflasi melambung ke 5.1%, tahap tertinggi untuk 8 lapan tahun sebelum menurun ke tahap 4.4% di April. Di bulan Mei, tahap inflasi dijangka kekal di atas paras 4%.

Belum lagi inflasi negara jatuh ke tahap yang disasarkan Bank Negara, kerajaan BN pula mengumumkan GST yang baru. Jika ia dilaksana seperti dipelankan, sudah pasti ia akan melonjakkan tahap inflasi semula.

Apakah pembendaharaan negara kini di tahap sebegitu kritikal sehingga BN sanggup mencadangkan pelaksanaan GST ke atas makanan asas walaupun pilihan raya bakal diadakan dalam tempoh kurang daripada 14 bulan?

Jesteru itu, BN tidak lagi boleh dikekalkan sebagai kerajaan.

Ini kerana PAS menjangka jika BN terus memerintah, rakyat akan dipaksa membayar GST untuk petrol dan juga ubat-ubatan. Cadangan terbaru menunjukkan bahawa BN sanggup melanggar janjinya untuk tidak mengenakan GST terhadap makanan asas. Tiada jaminan bagi rakyat BN tidak akan melanggar janjinya yang lain jika ia kekal berkuasa.

Jangan undi BN!

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
19 Jun 2017 – HARAKAHDAILY 19/6/2017       

- Advertisement -