Kebakaran London: Komuniti Muslim dapat pujian

- Advertisement -

PERANAN proaktif anak-anak muda Muslim ketika bangunan Grenfell Tower, London hampir terbakar adalah tindakan keperwiraan dan telah menyelamatkan sebahagian penghuninya yang sedang lena dilamun mimpi pada tragedi awal pagi kelmarin itu.

- Advertisement -

Melihat kemusnahan ngeri pada keseluruhan bangunan itu, upaya kesukarelawan mereka telah menunjukkan teladan kepada masyarakat dunia. Tanpa tindakan mereka, jumlah korban pasti meningkat berkali ganda.

Ia menjadi pengakuan spontan daripada temubual terhadap mangsa terlibat yang menjulang pujian kepada anak-anak muda Muslim tersebut. Dengan itu, mereka juga telah membuktikan bahawa Islam adalah agama keamanan dan keharmonian.

Sekali gus menyangkal momokan terhadap Islam yang sering dilemparkan dengan skeptikal dan tuduhan berkait keganasan. Tahniah kami ucapkan kepada anak-anak muda tersebut yang membanggakan dan selayaknya dihargai.

Takziah juga kami rakamkan buat mangsa tragedi dan menyeru semua pihak untuk turun membantu secara langsung atau tidak bagi meringankan bebanan mereka dalam kejadian kebakaran terburuk dalam sejarah London itu.

USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI
Naib Ketua
Dewan Pemuda PAS Malaysia
17 Jun 2017 | 22 Ramadan 1438 – HARAKAHDAILY 17/6/2017

- Advertisement -