Ribuan ikuti khatam al-Quran 100 kali

- Advertisement -

MADINAH Ramadan yang menjadi tumpuan ramai, sekali lagi mencatat sejarah apabila ribuan peserta mengikuti program khatam al Quran 100 kali, malam tadi.

- Advertisement -

Program itu yang bermula jam 10 malam seusai solat Tarawih berakhir 45 minit kemudian.

Hadir sama anggota Exco, Datuk Abdul Fattah Mahmood, Adun Pasir Tumbuh, Ustaz Ab Rahman Yunus dan pegawai kanan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB BRI).

Setiap peserta dibekalkan naskhah al Quran yang disumbang Karangkraf. Al Quran tersebut kemudian dihadiah kepada aetiap peserta.

Pengarah Jabatan Pembangunan Islam MPKB BRI, Ustaz Ropien Hassan berkata program tersebut turut disertai pelancong yang datang dari luar Kelantan.

Difahamkan antaranya dari Thailand, Brunei dan Singapura. Sebahagian yang mengikuti program tersebut juga dalam kalangan anak anak muda.

Selepas solat Asar pada sebelah petang ribuan menyertai program santai bersama Ustaz Azhar Idrus. Di mana 80 peratus daripadanya anak anak muda.

Imam solat Tarawih Madinah Ramadan, Sheikh Hissam Abdul Bari berkata mereka yang menyertai program khatam al Quran dibuka ruang rahmat.

Katanya Malaikat yang turun dari langit akan mendekati mereka yang membaca al Quran.

Sebelum itu beliau yang berasal dari Mesir membaca doa khatam al Quran. Sheikh Yasin Al Syarqawi mengepalai bacaan al Quran khatam 100 kali.

Ramai anak muda turut mengambil peluang bersalam dengan imam solat Tarawih tersebut selepas selesai program berkenaan.

Biar pun jam 11 malam suasana di Madinah Ramadan masih meriah dengan kehadiran orang ramai. Suasana itu seumpama di Madinah.

Pelbagai tabung derma juga disediakan untuk membolehkan orang ramai infak, termasuk Tabung Cakna Palestin. – HARAKAHDAILY 10/6/2017                       

- Advertisement -