Susah FGV sama susahnya 1MDB

- Advertisement -

PECAH lagi syarikat kerabat Felda apabila FGV bergolak antara Pengerusinya Tan Sri Isa Samad dan Presidan/Ketua Pegawai Ekskutif Kumpulannya, Datuk Zakaria Ahmad yang dilantik di situ setahun lalu.
      
Yang jadi pecah itu teruk sekarang TS Isa menggantung Datuk Zakaria daripada jawatannya bagi tempoh yang tidak ditentukan bagi membolehkan dia disiasat. Datuk Zakaria enggan melepaskan jawatan dan TS Isa enggan meninggalkan FGV.
       
Apakah mencutikan Datuk Zakaria akan menyelesaikan masalah dan beban yang melanda FGV? Rasanya tidak dan ia menjadikan Felda dan FGV bertambah payah.
      
Selagi TS Isa di situ, menyelesaikan beban FGV samalah payahnya menyelesaikan masalah yang menimpa 1MDB. Selagi Najib Perdana Menteri 1MDB amat payah diselesaikan. Apa juga yang diusahakan tidak akan berjaya selagi Najib di situ.
      
Isa yang selagi dikehendak Najib akan kekal di situ, maka FGV akan hidup seperti hidupnya 1MDB.
      
Hanya MARA setakat ini lebih senang diselesaikan kerana ia mencutikan Pengerusinya Tan Sri Annuar Musa. MARA tidaklah sesusah dan sekusut FGV dan 1MDB. Tetapi payah juga menyiasatnya jika Pengerusinya tidak dicutikan.
      
Anuar Musa tidaklah sekebal Isa Samad, tetapi Anuar adalah perisai baru Najib menghadapi ribut yang melandanya dalam politik parti dan kerajaan.
      
Najib kekurangan panglima dalam Umno untuk mempertahannya. Panglimanya yang lain tidak dapat membantu Najib terutama selepas ketiadaan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Menjadikan Anuar sebagai Ketua Penerangan Umno nampak dapat memberi nafas kepada Najib dan Umno.
     
Tidaklah Najib bergantung pada TPM Datuk Seri Zahid Hamidi saja. Setiausaha Agung, Tengku Adnan Mansor tidak mampu memberi bantuan yanag diperlukan Najib dibandingkan dengan Zahid. Dengan menjadikan Anuar panglima baru boleh meringankan penggantungan kepada Zahid.
      
Dengan kedudukan demikian Anuar bertambah penting di MARA. Sebelum ini Anuar mulai dilihat seorang Umno yang terbiar di Kelantan. Umno jenuh sejak dari zaman Mahathir mencari orang yang menghidupkan Umno Kelantan. Umno gantikan dia dengan Datuk Mustapa Mohamed dan Awang Adek.
      
Anuar memang lebih pintar daripada Mustapa dan Awang Adek, tetapi susah menyaingi PAS. Bakat kepintaran Anuar membela Najib terutama setelah Dr. Mahathir menjadi penyerang Umno yang hebat. Apabila Anuar dijadikan orang penting baru yang mungkin lebih layak mengambil tempat Tengku Adnan sebagai Setiasuaha Agung Umno. Dia boleh jadi penglima yang baik.
      
Maka payah digugat dia di MARA kerana dia orang kuat Najib yang baru. Tetapi MARA lebih bernasib baik ketika dilanda masalah yang menyebabkan penyiasatan mesti dilakukan, orang MARA mencutikannya dulu. Maka masalah di MARA tidaklah sesusah FGV dan 1MDB.
       
Jika betul Annuar jadi panglima penting Najib, maka Najib mungkin tidak akan biarkan Annuar dengan masalah yang dihadapi sekarang.
        
Datuk Zakaria tidak dapat buat pada TS Isa seperti yang MARA dapat buat pada Anuar. Jika Zakaria dapat mengaruhi lembaga pengarah FGV cutikan Isa maka masalah di FGV mungkin tidak sepayah hendak menyelesaikan 1MDB.
       
Jika TS Isa tidak lagi jadi panglima kepada  Najib, maka ada payahnya bagi Najib untuk terus menjadi raja yang tidak boleh diusik di Felda.
      
Apapun perkembangan terbaru dalam FGV tetap menjadikan PM Najib dapat tambahan beban. Dia sedang berhempas pulas menangkis serangan atas kes 1MDB, sekarang pecah pula satu yang diibaratkan sebagai sarang tebuan daripada FGV. Malang timpa bertimpa. – HARAKAHDAILY 8/6/2017

- Advertisement -
- Advertisement -