PAS dalam gelanggang politik Sarawak

- Advertisement -

FIRMAN Allah yang bermaksud: “Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat menewaskan golongan yang ramai dengan izin Allah.” (Al Baqarah: 249)

- Advertisement -

Pilihan raya negeri Sarawak (PRN11) menyaksikan PAS Sarawak telah meletakkan calon di 11 kerusi Dun Sarawak. Antara kerusi yang ditandingi PAS adalah N.74 Pujut.

Pengerusi SPR dalam kenyataannya hari ini telah memaklumkan bahawa Pilihan raya Kecil N.74 Pujut telah ditetapkan pada 4 Julai 2017. Ini berikutan kekosongan kerusi Dun Pujut yang telah dikosongkan oleh Dr Ting Tiong Choon (DAP) berikutan isu kerakyatan.

Sekali lagi lensa politik Sarawak tertumpu kepada sama ada PAS akan meletakkan calon atau pun tidak dalam PRK Pujut kali ini.

PAS sebagai sebuah parti politik yang tunjangnya adalah Islam memilih jalan pilihan raya sebagai wadah menyampaikan mesej Islam sebagai rahmat buat sekalian alam. Dakwah, tarbiah dan siasah adalah batu asas dalam harakah ini bergerak. PAS Sarawak telah mengambil peluang sebaiknya dalam PRN yang lepas dalam mengisi ruang kosong dalam masyarakat. Ruang memberi faham Islam sebagai agama yang syumul (menyeluruh) dan saleem (sejahtera) tanpa mengira bangsa dan warna kulit.

Matlamat jangka panjang PAS Sarawak bukan sekadar undi dan menang dalam pilihan raya. PolitikIslam adalah ingin melihat Islam diletakkan di tempat yang betul dan selayaknya serta Islam yang menawarkan penyelesaian buat masyarakat.

Sudah pasti PRK N.74 Pujut kali ini akan menjadi kayu ukur kepada sokongan pengundi Sarawak amnya dan Malaysia amnya menjelang PRU14 tidak lama lagi.

Muhammad Afiq Mhd Khazar
Ketua Penerangan PAS Sarawak

- Advertisement -