Usah layan ‘kemuncup’ dalam perjuangan

- Advertisement -

Ahli-ahli PAS diingatkan agar tidak terlalu melayan karenah dan fitnah yang tidak berasas hingga mengganggu fokus persiapan parti menjelang Piliahn Raya Umum (PRU) ke-14.

- Advertisement -

Yang Dipertua PAS Kawasan Kuala Terengganu, Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah menyifatkan tohmahan dan fitnah itu seumpama ‘kemuncup’ yang mengganggu dalam perjuangan.

Kata beliau, tekad dan keazaman parti khususnya di Kuala Terengganu mahu mengekalkan kemenangan di empat Dun (Dewan Undangan Negeri) dan satu Parlimen.

“Tekad kita untuk PAS Kawasan Kuala Terengganu mengekalkan kemenangan PAS di empat Dun dan satu Parlimen, Insya Allah.

“Kita tak perlu susah hatilah dengan serangan lawan kita. Apa yang penting fokus pada kerja-kerja parti. Jika kita banyak sangat layan kepada PAN, PKR dan DAP jadi tidak sampai mesej kita kepada rakyat.

“Anggaplah itu sebagai ‘kemuncup’ sahaja supaya kita tidak hilang fokus untuk menjatuhkan Umno BN. Sepatutnya, kita hadap kepada Umno BN tetapi jadi lawan sesama sendiri,” ujarnya.

Beliau berate demikian ketika berucap pada majlis Himpunan Mujahidah Srikandi Perjuangan Sempena Pelancaran Jentera Piliharaya Muslimat PAS Kawasan Kuala Terengganu di Markaz Tarbiyyah PAS Kawasan Kuala Terengganu, kelmarin.

Hadir sama Timbalan Ketua Muslimat PAS Malaysia, Dr Rosni Adam, Ketua Muslimat PAS Terengganu, Ustazah Zarani Othman dan Ketua Muslimat PAS Kuala Terengganu, Ustazah Shamsiah Abu Bakar.

Ustaz Wan Sukairi yang juga Penolong Setiausaha I PAS Terengganu berpendapat parti serpihan PAN dan PKR tidaklah memberi kesan besar kepada PAS di negeri itu.

“PAN dan PKR di Terengganu ini tidaklah memberi kesan yang besar kepada PAS kerana tidak berpengaruh.

“Insya Allah, dengan kerja yang bersungguh-sungguh dan munajat kita kepada Allah SWT dengan strategi-strategi menawan hati pengundi. Mudah-mudahan hasrat kita untuk mengekalkan kelima-lima kerusi di Kuala Terengganu akan dapat dicapai,” tegasnya di hadapan lebih 250 hadirin.  

Maksud kemuncup, kata Ustaz Wan Sukairi mengikut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) edisi keempat ialah sejenis rumput yang mana nama saintifiknya ialah ‘Chrysopogon Aciculatus’.

Menurutnya, rumput itu secara mudahnya dikaitkan dengan perkara yang menyusahkan dan melecehkan.

“Perkara yang mengganggu atau mengacau berhasilnya sesuatu perkara yang telah dirancang sekian lama. Maka apabila rumput itu dikaitkan dengan perjuangan, maka sekali gus rakyat akan faham bahawa tafsiran pada sepotong kata ‘kemuncup dalam perjuangan’ itu membawa maksud sesuatu yang mengganggu atau mengacau sekali gus melambatkan proses kejayaan dalam sesebuah perjuangan,” jelasnya.

Pada PRU13 lalu, Parlimen Kuala Terengganu telah dimenangi oleh PAS melalui calonnya Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah sebelum keluar parti dengan menyertai PAN.

kt2

- Advertisement -