Isu tauliah mengajar di negeri Selangor

- Advertisement -

DEWAN Ulamak PAS Negeri Selangor memandang dengan prihatin dan serius kejadian pendakwah dan penceramah yang ditahan oleh Jabatan Agama Negeri Selangor berkenaan isu tauliah mengajar sebagaimana dilaporkan dalam Berita Harian 14 Mei 2017.

- Advertisement -

Difahamkan bahawa kejadian penahanan Jabatan Agama terhadap para penceramah disebabkan ketiadaan tauliah mengajar menurut Seksyen 118 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 adalah menjadi sesuatu kesalahan dan boleh didakwa di bawah Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003.

Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor pernah menganjurkan program tauliah berkelompok bagi kemudahan para asatizah memperolehi tauliah mengajar daripada JAIS.

Oleh itu, Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor menyeru semua asatizah dan pendakwah agar mendapatkan tauliah mengajar negeri Selangor bagi menghormati undang-undang Enakmen dan peraturan Pentadbiran Agama Negeri Selangor.  

Diharap para asatizah dan pendakwah terus istiqamah menyumbang dakwah dan tarbiyyah kepada rakyat negeri Selangor yang dambakan sentuhan ilmu di negeri yang terkenal dengan kesuburan majlis ilmu.

USTAZ MUHAMMAD NAJHAN HALIM
Setiausaha
Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor – HARAKAHDAILY 16/5/2017

- Advertisement -