Mahfuz tidak perlu jadi jurucakap parti lain

- Advertisement -

AHLI Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar tidak perlu menjadi jurucakap kepada PKR, DAP atau PAN pada perkara berhubung pendirian PAS dalam Kerajaan Negeri Selangor. Ia adalah ketetapan PAS dari pertimbangan maslahah dan mafsadah yang didasari syariat, serta menjadi keputusan kolektif dan bukannya hawa nafsu.

- Advertisement -

Penjelasan tersebut telahpun dinyatakan berulang kali dan parti tidak perlu mensyarahkannya lagi. Ia menunjukkan parti sentiasa berpijak di bumi nyata dengan realiti semasa tanpa menggadai prinsip. Adalah Datuk dipelawa hadir ke usrah untuk mendapat keterangan lanjut agar difahami semasaknya.

Sebagai ahli PAS, Datuk Mahfuz sewajibnya mengetahui saluran untuk menyatakan pendapat termasuk berbeza pandangan. Sewajibnya juga Datuk akur dan mematuhi disiplin dan adab berorganisasi jika bertegas masih mahu menjadi ahli PAS. Jika tidak, Datuk hanya sekadar melafaz di mulut sebagai ahli PAS, tetapi menjanggalkan diri untuk berada di rumah sendiri.

Soal kepatuhan dan ketaatan inilah yang sering Datuk sebut ketika berada di saf kepimpinan dahulu, tetapi kini sebaliknya. Kami mengira wajar Datuk muhasabah dan lebih tahu bertempat dari menzahirkan diri seperti sesumpah dan makan keliling. Kami nasihatkan, ada baiknya juga difokuskan kepada tanggungjawab di parlimen yang Datuk wakili sekiranya masih ‘berminat’ bertanding penggal hadapan.

Jika Datuk masih seronok untuk sibuk mencampuri urusan rasmi parti termasuk di parlimen dan negeri lain, elok rasanya dipertimbangkan untuk meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Pokok Sena kerana kedudukan itu diperolehi hasil dari hak, peruntukan dan pengorbanan parti ini.

Fokus PAS pasca Muktamar adalah memberi Khidmat terbaik untuk kebajikan rakyat. Kami tiada masa mahu melayan omongan kosong Datuk. Kalau benar fokus Datuk jatuhkan BN, maka teruskan membongkar penyelewengan bukan menyerang Parti Sendiri. Cukuplah Dato’ membantu BN menyerang PAS. Seperti pepatah Melayu ‘anak harimau di ajar makan daging’.

MOHAMED SUKRI OMAR
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor – HARAKAHDAILY 15/5/2017

- Advertisement -