Kukuhkan kerjasama dunia urus ehwal umat Islam

- Advertisement -

DEWAN Pemuda PAS Malaysia terus diberi perhatian dan fokus serius terhadap hal ehwal umat Islam di seluruh dunia hingga menjangkau sempadan benua untuk mempertautkan kerjasama dan sokongan dari pelbagai pihak.

- Advertisement -

Atas peranan itu, Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi sendiri berusaha mengukuhkan kerjasama sedia terjalin apabila mengadakan pertemuan dengan Ketua Pemuda Parti Saadat Turki, Salih Akyuz semalam.

Pada pertemuan tersebut, beliau telah melontarkan perbincangan berkait usaha untuk mendepani beberapa cabaran semasa melalui usaha dakwah yang boleh dirintis dan digembleng dari kalangan tenaga pemuda kedua-dua pihak.

Beliau terdahulu turut berkesempatan mengikuti sambutan Memperingati Pembukaan Constatinople Kali Ke-564 di hadapan Ayosofya (Hagia Sophia) di Istanbul yang diraikan setiap tahun pada 13 Mei oleh Jamaah Milligorus.

Milligorus yang ditubuhkan oleh bekas Perdana Menteri Turki, Almarhum Najmuddin Erbakan itu menyambut perayaan tersebut bermula dengan solat Subuh berjamaah diikuti pelbagai acara lain.

Menterjemah perasaannya hadir ke peringatan itu, Ustaz Khalil melahirkan harapan agar tahun ini akan bermulanya kebangkitan baru umat Islam sempena genapnya 100 tahun kehilangan khilafah dari umat Islam.

Beliau berada di Turki dalam rangka lawatan kerja bersama PASRelief yang sedang mengadakan pertemuan dan kerjasama dengan pelbagai pihak di Eropah untuk membela isu-isu umat Islam khususnya di rantau Asia Tenggara.

Bersama beliau pada lawatan itu adalah Pengarah PASRelief, Muhammad Sanusi Md Nor dan Timbalan Presiden MAPIM, Ustaz Ahmad Tarmizi Sulaiman serta beberapa anggota delegasi. – HARAKAHDAILY 15/5/2017

 

KPTurki 3

KPTurki 2

KPTurki 1

- Advertisement -