Tidak wajar tuduh PAS melalui sumber Umno

- Advertisement -

TIDAK sepatutnya ucapan, berita yang bersumber daripada Umno dijadikan rujukan untuk menuduh PAS bergabung dengan Umno.

- Advertisement -

PAS sudah jelaskan kerjasama hanya dalam hal kepentingan rakyat. Tetapi tetap berbeza dalam pendirian politik dan dasar perjuangan.

Tak aci lah tuduh PAS begitu begini kerana Umno buat kenyataan nak bekerjasama dengan PAS. Kena tengok apa kenyataan oleh PAS. PAS kata PRU14, PAS bertanding lawan Umno. Presiden, Timbalan dan Naib-naib semua kata begitu. Mursyidul Am dan Majlis Syura Ulamak pun kata begitu.

Umno ni nak pujuk PAS supaya duduk sebelah dia. Memang logiklah dia buat baik, puji, beri ruang dan macam-macam liputan. Lebih-lebih lagi keputusan SURVEY 2017 dan terbaru oleh sembilan orang profesor yang terlibat kajian dibuat oleh Parti Bersatu PPBM yang dapati PAS mendahului Umno dalam sokongan rakyat. Kajian Umno dan agensi risikan kerajaan pun mungkin selari. Berbaloi kalau dapat pancing PAS.

Umno tidak peduli kajian INVOKE Rafizi Ramli. Semua kajian yang pro PH termasuk DAP, orang tak percaya.
Sebab itu walau pernah PKR beria-ia nak kerjasama dengan Umno dengan idea KONSENSUS NASIONAL, ia tak dipedulikan BN.

Walau DAP pernah hulur tangan nak kerjasama berbaik dengan BN, ia tak dipedulikan sekalipun DAP ada ramai ahli Parlimen.

Yang jadi rebutan sekarang adalah PAS.

Umno ambil pendekatan buat baik dengan PAS kerana mereka perlukan PAS.

DAP, PKR, PPBM dan parti kecil PAN pun mereka tahu sangat mereka sangat terdesak dan sangat perlukan PAS untuk berdepan PRU14.

Tetapi mungkin ilmu ‘diplomatik’ Pakatan Harapan ini menggunakan pendekatan ‘luar kotak’ yang tak tercapai dek akal manusia biasa.

Oleh sebab Pakatan Harapan perlukan PAS, maka pendekatan untuk ajak PAS agar bersama dengan mereka adalah dengan ‘melawan’ PAS. Menyerang PAS, memfitnah, khianat dan pelbagai lagi.

Itu kaedah PH mahu ajak PAS agar bersama dengan mereka.

Beza sungguh dengan pendekatan Umno yang juga bercita-cita memujuk PAS agar berpihak dengan mereka.

Rakyat boleh lah nilaikan sendiri.

Apabila PAS bercakap pasal matang dan sejahtera, PAS juga memerhati dan menilai sama ada pemimpin pemimpin politik yang cuba memancing PAS mempunyai akal dan buah fikiran dan hati budi yang sejahtera.

Aqlu Salim dan Qolbun Salim.

Ia boleh dinilai daripada tindak tanduk mereka.

PAS tetap tegaskan akan memperkukuhkan muafakat politik dan muafakat rakyat yang dimaterialkan dalam GAGASAN SEJAHTERA sebagai tawaran kepada rakyat untuk menggantikan Barisan Nasional memimpin negara Malaysia ini.

AHMAD AMZAD HASHIM
Pengarah
Jabatan Penerangan PAS Pusat
12 Mei 2017 – HARAKAHDAILY 12/5/2017

- Advertisement -